Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Varför är ni tvungna att ha backventil?Har min pump står ca 30cm ovanför ytan. Går på timer och står still hela nätterna. Inga problem. Om allt är tätt hur ska vattnet komma ut och luften in???Har tom en backventil liggandes, i mässing ska tilläggas , men känner inte att den skulle fylla någon funktion förutom när man ska göra rent silkorgen i pumpen och det har jag inte behövt göra ännu i år...
Med backventil blir det smidigare när man ska fylla upp efter att man öppnat pumphuset, men så länge systemet är fyllt och tätt har den ingen funktion egentligen. Jag tror bästa platsen är nära poolen. Sen om den är lätt åtkomlig är det bra. Jag fick gräva en del för att få åtkomst till min, när det kommit sand i den så den inte stängde ordentligt. /Magnus
(10 meter rymmer ca 20 liter om jag räknat rätt så här på fredagkvällen ) Men är det strul med pumpen förstår jag att ni har hållit på länge. Tråkigt när sånt händer speciellt om någon står och trampar och kostar en massa pengar.