Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Nimajneb skrivet augusti 04, 2010, 10:15:27:27 Frakt e dyrt........Förstår inte vitsen med din frigolit o vad det har med marktjäle att göra.När du skriver rör...jag antar det är PEM slang du syfter påJa fy 17 så dyrt! För cirka 80 ton sten (olika dimensioner) och 4 lastbilar och 2 släp blir kostnaden drygt 15.000 kronor! Nu har inte ALLA stenar gått till poolen. Vi använde även makadam och grus när vi installerade VA till fastigheten häromveckan...Jag kommer förutom att lägga PEMslang till poolen även lägga ner markrör som ska anslutas till husdräneringen i samma dike. Frigoliten ska både hindra - försvåra för - marktjälen från att gå ner till dräneringen samt att den ska separera makadamen från schaktmassorna. Kanhända behövs det även fiberduk... ?
Frakt e dyrt........Förstår inte vitsen med din frigolit o vad det har med marktjäle att göra.När du skriver rör...jag antar det är PEM slang du syfter på
Skippa frigoliten o lägg bara markduk.Btw.. vad är baktanken med att poolgropen är så stor? Vad ska ni fylla upp med mot poolväggen, eller skall den stå fritt..?? vet inte hur det funkar med dessa typer av ovanmarkare halvt nedgrävda.
Vad har ni för dimension på Pex-slangarna? Ser att ni har kopparkopplingar till slangarna, hur klarar de klorerat vatten? Lite nyfiken för att jag har köpt PEM rör som jag ska koppla till mina solfångare och kollar runt efter vad för kopplingar jag kan använda. Men kollat efter plastkopplingar eftersom de är billigare.Eran pool ligger verkligen snyggt nedanför huset. Kan tänka mig att det blir en härlig utsikt därifrån när det är färdigt
Visst är det mässing som är en kopparlegering som kanske inte ger grönt vatten men definitivt grönt hår.Satsa på plastkopplingar
I virrvarret av rör i min mammas teknikrum har det för länge sedan använts ca 5 meter lödda kopparrör 50mm, 6 ventiler i mässing plus 10-15 andra mässingsdetaljer. Tidigare ägare var rörmokare och jag antar att det var dessa material han fick tag på billigt.Trots att min fru och två döttrar är blonda, har vi trots intensivt badande innan vi byggde egen pool aldrig sett tillstymmelse till grönt hår.