Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Just nu har har veckopuckar som saknar plastpåse så jag brukar lägga pucken i en vanlig 1-liters plastpåse o klippa upp 2 hörn.Räcker 5-8 dagar beroende på förutsättningarna i poolen just då.Veckoklor ska inte sänka pH, däremot dagsklor kan göra det. (Tri-klor)Detta med en puck per 20m3 låter lite knepigt. Mina puckar har inga sådana begränsningar.
klorhalten steg högt, men ph ligger lägre igen 6,8. Iväg och köpa ph höjande antar jag, ph ändrar sig inte uppåt när kloret avtar antar jag...? Så jag antar att eftersom veckokloret försvinner så fort så sjunker ph p.g.a. det, eller?Puckarna jag har ska vara en puck per 20m3 och jag har 35m3 vatten så därför tänkte jag det är ok om jag lägger i två per vecka dock ligger jag ju på ca. 3 per vecka med den här takten...Jag mäter med droppar och tycker det fungerar rätt bra och är "enkelt". Är droppar eller strips mer tillförlitliga?Mvh,Anders
Citat från: Nimajneb skrivet juni 18, 2010, 08:42:42:42 Just nu har har veckopuckar som saknar plastpåse så jag brukar lägga pucken i en vanlig 1-liters plastpåse o klippa upp 2 hörn.Räcker 5-8 dagar beroende på förutsättningarna i poolen just då.Veckoklor ska inte sänka pH, däremot dagsklor kan göra det. (Tri-klor)Detta med en puck per 20m3 låter lite knepigt. Mina puckar har inga sådana begränsningar.Läser man Noga på förpackningen så bör du även hitta på din burk ett avsnitt om dosering då du behöver dosera olika mycket klor efter mängd vatten, märket jag jobbar med Delphinklor tritab 200g (vanligt veckoklor) skriver så här: Dosering: vid säsongsstart tillsätt 1 tablett tritab 200gr per 20 000liter vatten. Därefter lägg i en ny tablett när 10% av den gamla återstår.Mitt tipps är att testa sig fram för att se hur ofta man behöver stoppa i en ny tablett. Tänk på att det går åt mer när det är som varmast i vattnet. Och att om ni byter märke på kloret så kanske de har en annan blandning vilket betyder att ni får vara nogrannare med att mäta vattnet i början.
Citat från: Jonas West skrivet juni 18, 2010, 09:10:36:36 Citat från: Nimajneb skrivet juni 18, 2010, 08:42:42:42 Just nu har har veckopuckar som saknar plastpåse så jag brukar lägga pucken i en vanlig 1-liters plastpåse o klippa upp 2 hörn.Räcker 5-8 dagar beroende på förutsättningarna i poolen just då.Veckoklor ska inte sänka pH, däremot dagsklor kan göra det. (Tri-klor)Detta med en puck per 20m3 låter lite knepigt. Mina puckar har inga sådana begränsningar.Läser man Noga på förpackningen så bör du även hitta på din burk ett avsnitt om dosering då du behöver dosera olika mycket klor efter mängd vatten, märket jag jobbar med Delphinklor tritab 200g (vanligt veckoklor) skriver så här: Dosering: vid säsongsstart tillsätt 1 tablett tritab 200gr per 20 000liter vatten. Därefter lägg i en ny tablett när 10% av den gamla återstår.Mitt tipps är att testa sig fram för att se hur ofta man behöver stoppa i en ny tablett. Tänk på att det går åt mer när det är som varmast i vattnet. Och att om ni byter märke på kloret så kanske de har en annan blandning vilket betyder att ni får vara nogrannare med att mäta vattnet i början.vet inte hur jag skall tolka detta... men behöver man 2-3 puckar/vecka för en vanlig 43m3 pool så vill jag nog påstå att det är en ganska dålig kvalitet på dessa. Står det dessutom "tablett" istf "puck" så skriker det Google-Translation. I det svenska språket så är inte en "tablett" 200g tung o stor som en ishockey puck.Men iaf, jag tror att dom flesta kör med EN puck åt gången i plastpåse och sedan styr hålstorleken baserad på erfarenhet för att hålla en bra klor nivå.