Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Jag undrar hur mycket vatten man skall släppa på genom solfångaren? Är det generellt så att ju mer vatten man släpper på desto bättre? Solfångarmattan blir ju kallare desto mer vatten som släpps på, lite mindre vatten resulterar i mindre mängd uppvärmt vatten men då istället varmare.UndrarMats
Ju högre flöde desto bättre, men kör man med separat pump vill man ju inte heller att pumpen skall förbruka för mycket energi vilket den gör om man väljer en stor stark pump.Jag har en pump på 400W, 14.4 m2 Texsun solfångare, och jag får ca 20 liter/minut genom dem.
Citat från: Rickard skrivet juni 08, 2010, 09:00:40:40 Ju högre flöde desto bättre, men kör man med separat pump vill man ju inte heller att pumpen skall förbruka för mycket energi vilket den gör om man väljer en stor stark pump.Jag har en pump på 400W, 14.4 m2 Texsun solfångare, och jag får ca 20 liter/minut genom dem.Du har säkert skrivit det någon gång men vad får du för "COP" värde på din solanläggning... eg 400W IN och xxx UT