CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mögel i sanden  (läst 2732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad solis

Mögel i sanden
« skrivet: maj 31, 2010, 13:39:27:27 »
Hej Hopp. Skulle idag starta upp reningsverket till poolen. Innan jag startar upp tänkte jag kolla sanden i filtret så jag skruvade upp locket och såg vita mögelfjun i sanden. Vet inte om ni andra kollar detta eller om ni byter sanden varje år. Jag iallafall tömde bara ur vattnet så den inte skulle frostsprängas. Så vad gör jag kan jag ta ur sanden och skölja den eller ska den bytas ? Känns konstigt att rena det som ska rena vattnet men så är det. Lite tipps kanske.

Hälsningar Solis

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Mögel i sanden
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2010, 21:42:03:03 »
Jag tror inte några fjun av mögel kommer att ha någon som helst betydelse när du kör igång det hela. De dör ju på fläcken när cirkulation och klorering kommer igång. Har själv aldrig kollat i filtret,men eftersom vi har inomhuspool och kör hela året så blir ju inte situationen riktigt densamma.

Utloggad aromata

SV: Mögel i sanden
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2010, 23:08:01:01 »
Är du säker på att det är mögel? Kanske kan det vara avlagringar av något slag. Hur som helst är det säkert inget att bry sig om. Vi har kört samma sand sedan 1995 och har inga problem med vattnet.

Utloggad solis

SV: Mögel i sanden
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2010, 12:44:18:18 »
Tack för svaren. Jag ska nog avlägsna det jag ser iallafall och fylla på med ny sand. Sedan börjar jag nog med en backspolning och sköljer ur sanden, jag vet inte men tror inte att jag är ensam över det här. Tror ju inte att det hör till att öppna locket på sandfiltret och kolla på sanden. Sett att en del i forumet sagt att dom fått avlagringar som flyter eller vad det nu kan vara, kanske det är smuts eller samma som det jag har i sanden. Hälsningar Solis

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag