Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Flera har nämnt att pH kan höjas genom att "lufta" poolen. Kan någon förklara hur det funkar (alltså rent kemiskt)?Finns det något motsvarande lätt knep för att sänka pH? Vårt (kommunala) vatten håller ett pH på 7,8-7,9 så det blir en del pH-sänkande när man fyllt poolen...
Det funkar fin fint med saltsyra och jag har gått från 275 ner till 129 i Alka med två svängar 30% saltsyra (2L varje gång). PH dök lite väl den sista svängen ner till 6.5 men jag luftar för fulla muggar nu så det borde ha stigit imorgon igen. Så en liter till så borde jag ha fått koll på alkaniteten Jocke
Citat från: jkrassman skrivet juli 13, 2011, 20:13:26:26 Det funkar fin fint med saltsyra och jag har gått från 275 ner till 129 i Alka med två svängar 30% saltsyra (2L varje gång). PH dök lite väl den sista svängen ner till 6.5 men jag luftar för fulla muggar nu så det borde ha stigit imorgon igen. Så en liter till så borde jag ha fått koll på alkaniteten JockeDu får lite häverteffekt när ph stiger. Nu ligger ju alakiteten inom rimliga värden, råder dig att vänta några dagar tills vattnet satt sig så att du inte drar ner alkaniteten för långt.
Citat från: Nimajneb skrivet juli 13, 2011, 20:21:39:39 Citat från: jkrassman skrivet juli 13, 2011, 20:13:26:26 Det funkar fin fint med saltsyra och jag har gått från 275 ner till 129 i Alka med två svängar 30% saltsyra (2L varje gång). PH dök lite väl den sista svängen ner till 6.5 men jag luftar för fulla muggar nu så det borde ha stigit imorgon igen. Så en liter till så borde jag ha fått koll på alkaniteten JockeDu får lite häverteffekt när ph stiger. Nu ligger ju alakiteten inom rimliga värden, råder dig att vänta några dagar tills vattnet satt sig så att du inte drar ner alkaniteten för långt.Du hade rätt, nu på morgonen låg alka på 110 och ph på 7.4 Jocke
Citat från: jkrassman skrivet juli 15, 2011, 10:57:31:31 Citat från: Nimajneb skrivet juli 13, 2011, 20:21:39:39 Citat från: jkrassman skrivet juli 13, 2011, 20:13:26:26 Det funkar fin fint med saltsyra och jag har gått från 275 ner till 129 i Alka med två svängar 30% saltsyra (2L varje gång). PH dök lite väl den sista svängen ner till 6.5 men jag luftar för fulla muggar nu så det borde ha stigit imorgon igen. Så en liter till så borde jag ha fått koll på alkaniteten JockeDu får lite häverteffekt när ph stiger. Nu ligger ju alakiteten inom rimliga värden, råder dig att vänta några dagar tills vattnet satt sig så att du inte drar ner alkaniteten för långt.Du hade rätt, nu på morgonen låg alka på 110 och ph på 7.4 Jocke Grattis, hur många dar tog det totalt?