CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frigolitfrågor  (läst 7847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Södergren

Frigolitfrågor
« skrivet: maj 19, 2010, 12:57:23:23 »
Hej på er!

Har nu masat hem bottenfrigolit S300 och funderar på att börja limma till helgen :)
Cellplastlim eller PL200? Cellplastlim känns ju logiskt...
Tål S300 skivan att man går runt på den under limningen, eller inleder man resan med hälavtryck? Hade varit smidigt att  trampa runt i grusen så lite som möjligt...
Kan för övrigt tipsa er som bor i närheten av laholm att handla direkt från fabrik (cellplast direkt). De gör frigolit till bla hornbach och sto såg jag när jag var där. ca 20spänn billigare än byggmax per m2, men då får man s300 med fals istället för s100 utan.  O0

Poolgiganten

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Frigolitfrågor
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2010, 22:34:54:54 »
Jag tror att när man använder cellplast lim måste ena materialet vara sugande, det går ej att limma frigolit mot frigolit.
Obs jag är inte helt säker men det gick inte att limma cellplast mot min pp pool med cellplastlim det torkade inte på 2 dygn.  <dontkn>
Jag hade kört med pl200.
/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad utopiazz

SV: Frigolitfrågor
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2010, 09:16:40:40 »
Vanligt enkomponent PU lim fungerar bra.

Utloggad Södergren

SV: Frigolitfrågor
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2010, 16:11:24:24 »
Tackar för hjälpen!

När man läser på byggmax sida ang. cellplastlim, står det ju faktiskt att något av materialen måste vara sugande, så då går det bort känns det som....frigolit känns typiskt....osugande :)

Blir nog till att tassa försiktigt i gruset under limningen, för även om skivorna känns hårda när man trycker på dem kan det nog bli tassavtryck om man klampar rundor utan matta emellan...

Utloggad utopiazz

SV: Frigolitfrågor
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2010, 15:52:36:36 »
Jag tror inte matten tillfär speciellt mycket "fotavtryckskydd". Bättre i så fall att ha några bitar plyfa som du flyttar runt om du är orolig för avtryck.

Sen är det ju som så att så länge man går försiktigt och inte släpar fötterna på stenmjälet så ligger det kvar. Du kan släta ut det sista lilla med en brädbit om det blivit några märken.

Utloggad Södergren

SV: Frigolitfrågor
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2010, 16:31:38:38 »
Det ligger mycket i det! Var nere i gropen igår, och ytan var fortfarande stenhård (trots ösregn förra helgen) tack vare allt paddande.. Jag la i och för sig ett lager finkornigt dräneringsgrus istället för stenmjöl.
tror faktiskt att man kan gå på s300 med ett par släta sandaler och klara sig utan avtryck för när man pressar tummen hårt emot borde trycket bli bra mycket större än utspritt på två 45:or :)
Limvalet slutade på pl400 till sist...bra pris, och det verkade ha rätt egenskaper...vi får se...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag