CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmeförlust täcke  (läst 8671 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joernmat

Värmeförlust täcke
« skrivet: maj 17, 2010, 21:44:06:06 »
Tänkte bara dela med mig av en lite jämförelse vad avser uppvärmning

Har en helgjuten betong pool med 10 cm cellplast runt samt 20 cm i botten. Poolen är delvis ovan mark ca 50 cam (men isolerad) och på detta har jag ett täcke i PVC.
Har kört värmare dygnet runt i ca 6 veckor och just kommit över 25 grader. Dyrt ja.. Kör med en 13kw luft vatten värmare som är 1 år.
Mht till temp ute ger den väl max 5-6 kw just nu.

Min far bor 10 km från mig och har en pool från 70 talet men med ny pump ny identisk luft och vatten växlare som jag har. Polen är helt utan isoering i sidor och botten. Han har kört sin värmare i två veckor men bara på dagen och har redan 25 grader...!

MEN min far har haft 10cm tjocka frigolit plattor under sitt täcke - snacka om skillnad i värmeförlust. Klar lite svår att bada med dessa i men helt klar bra under själva uppvärmnings processen.

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Värmeförlust täcke
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2010, 22:22:32:32 »
Det bekräftar vad en del (minoritet) på detta forum säger. Isolering av annat än själva vattenytan är en ytterst tveksam investering. Det kan kanske kännas rätt men pengarna får man knappast tillbaka .... om man nu inte kör extremt höga temperaturer i kombination med en extremt lång säsong.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmeförlust täcke
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2010, 22:34:18:18 »
Hänger lite på om vi pratar blöt lerjord vs torr sandjord runt polen.

Men för en väldränerad pool söder om polcirkeln brukar man väl räkna 75/20/5% (topp/sida/botten) i värmeförluster.

Ytterligare ett typexempel på att ekvationen stämmer ganska väl.

Framåt sensommaren kan det ofta tom vara en nackdel att ha poolen isolerad då det finns s mycket värmeenergi bundet i marken runt poolen som hålls borta från poolen genom isoleringne. Blir lite som att ha kall dryck i en termos.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmeförlust täcke
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2010, 07:11:52:52 »
Jag har haft möjlighet att jämföra energiförbrukningen i 4 storleksmässigt identiska pooler inom några hundra meter från oss.
Ingen av de andra har haft sin pool isolerad alls, och jag bedömer att vår isolerade pool förbrukar ca 30% mindre energi än de övriga vid likvärdig temperatur, minst!
Det innebär i om jag har rätt att man spar minst 3000 kWh/år på att isolera sin pool.

Har man som vi 31-32 grader i poolen så kan marken aldrig tillföra någon energi till poolen, marktemperaturen här i Piteå blir aldrig över typ 17 grader, och varmare än så vill i vart fall jag ha i poolen.

Att lägga märke till är också att vi bara har Sv poolfabrikens standardbottenmatta som isolering i botten (8 mm), vilket skulle gått göra bättre.
Nu tror väl även jag att majoriteten av värmen sticker uppåt (och åt sidorna) så vill man spara in på någon isolering är det väl i så fall i botten.

Naturligvis är det extremt viktigt att ha ett täckande poolskydd, som är torrt på ytan, annars värmer man ju hela världen med sin poolvärmare.
De pooltäckningar som "flyter" på vattnet, gjorda i vävliknande material, som gör att man kan se vattnet glittra genom väven - de är riktigt dåliga och gör att (Ja, ena grannen hade en sådan) man inte kommer upp över 28 grader ens om man tillför 6 kW kontinuerligt, och under samma period höll vi i vår pool 30 grader och körde bara vår värmepump (7-8 kW) i ca 8-10 timmar/dygn.
Alltså över 40% värmeförluster mer än med en tät torr pooltäckning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Värmeförlust täcke
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2010, 22:56:16:16 »
Alltså över 40% värmeförluster mer än med en tät torr pooltäckning.

Ja, det är avdunstningen som är energikrävande och därför "måste" man ha en torr täckning.

Utloggad SingingSailor

SV: Värmeförlust täcke
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2010, 00:12:15:15 »
Joernmat, din pool verkar läcka otroligt mycket värme? 5-6 veckor med full värme är lång tid. Jag värmer från 10 till 30 grader på under 2 dygn (iofs bara 17 kbm och med 15kW värmare).
Ett sätt att minska förlusterna är att ha en solfolie på ytan, och någon typ av tätt pooltäcke över.
Jag har också provat frigolit på ytan vår och höst. Nackdelen var att den drog åt sig vatten(!) och blev svårhanterlig.

Min erfarenhet är att isolering av sidorna gör stor skillnad, minst 30% mindre förluster. Men jag har en Intex ovanmarkare så det är inte riktigt jämförbart med en nedgrävd pool.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Värmeförlust täcke
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2010, 09:24:33:33 »
Värt att tänka på är vilken typ av material poolstommen är gjord av.
Vi har sett skillnader på poolerna beroende på om det är stål trä eller betong.

Stålpoolerna var de som behövdes isoleras mest.
Detta var inget vetenskaplit test utan många pooler med olika värmesystem och överdrag . men de var väl ändå en av slutsattserna vi kom fram till.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag