Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot  (läst 161962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kave

SV: Poolrobot
« Svar #190 skrivet: juli 15, 2011, 19:19:55:55 »
Bjärred: Har inte koll helt, det blev 6300:- med frakt, tull och moms samt en elektrisk mätare för klornivå etc. Utan den, cirka 5800:-

Min robot gick som tåget en timme första gången, den matade på rakt upp och körde upp en bit ovanför ytan. Den höll på en timme sen slutade den.
Jag stängde av den ett par minuterm sen gick den en timme till.
Jag stängde av den en timme, startade men nu går den bara två minuter och mycket slöare än tidigare. Den går inte ens halvvägs upp på kanterna.
Några idéer? Jag ska byta 110v transformatorn imorgon.

Borde det inte vara idé att byta till något som matar från 230V till roboten direkt och slippa gå via 230-110v omvandlaren?

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #191 skrivet: juli 15, 2011, 21:14:33:33 »
Bjärred: Har inte koll helt, det blev 6300:- med frakt, tull och moms samt en elektrisk mätare för klornivå etc. Utan den, cirka 5800:-

Min robot gick som tåget en timme första gången, den matade på rakt upp och körde upp en bit ovanför ytan. Den höll på en timme sen slutade den.
Jag stängde av den ett par minuterm sen gick den en timme till.
Jag stängde av den en timme, startade men nu går den bara två minuter och mycket slöare än tidigare. Den går inte ens halvvägs upp på kanterna.
Några idéer? Jag ska byta 110v transformatorn imorgon.

Borde det inte vara idé att byta till något som matar från 230V till roboten direkt och slippa gå via 230-110v omvandlaren?

Den ska gå i 3 timmar....

Vad har du för trafo? Själv har jag en 300w från Kjell o Co.

Utloggad kave

SV: Poolrobot
« Svar #192 skrivet: juli 15, 2011, 22:40:12:12 »


Den ska gå i 3 timmar....

Vad har du för trafo? Själv har jag en 300w från Kjell o Co.

Jag har en likadan fast från Teknikmagasinet. Den ger 115V ut. Poolens trafo låter lite emellanåt och ger 29 volt ut.
Jag ska byta den imorgon får vi se om det är den det är fel på.
« Senast ändrad: juli 16, 2011, 06:39:34:34 av kave »

Utloggad kave

SV: Poolrobot
« Svar #193 skrivet: juli 16, 2011, 11:20:37:37 »
Jag bytte precis omvandlaren, exakt samma fel.
Jag testade att luta den medföljande trafon i olika riktningar, då skjuter den fart igen.
Uppenbarligen är det fel på den.

Någon som vet om det går att köpa den för 220 volt direkt? En annan variant är ju att köpa en 230/24 omvandlare själv och montera på ett uttag på den. Förmodligen det optimala.

Utloggad TommyC

SV: Poolrobot
« Svar #194 skrivet: juli 16, 2011, 12:45:15:15 »
Billigaste lösningen är att reklamera den medföljande omvandlaren. Vet du att den medföljande omvandlaren är en transformator och att den ger 24 V (AC) ut? (Omvandlare brukar oftast användas när det är mer än en transformator, t ex AC-DC omvandlare men en transformator också är ju en omvandlare) I så fall går det att ersätta den med en 230 V till 24 V transformator men det blir dyrare.

En snabb koll på Elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-000-62&toc=18882
Den har 2 x 12 V ut så du får seriekoppla lindningarna och tillverka kablar mot både roboten och nätsidan. Elfa brukar ligga i topp pris- och oftast kvalitetsmässigt så det går kanske att hitta billigare alternativ om man letar lite. Vet du att roboten kräver 300 VA? Om 200 VA räcker så blir det billigare (665 vs 803 kr + moms + frakt + kostnader för kablar och kontaktdon).

Om jag förstår rätt så är de båda omvandlarna från Kjell och Teknikmagasinet "riktiga" omvandlare med transformatorer som ger ren sinusvåg ut. Det finns inget datablad eller bruksanvisning som säger så men vikten 3,5 kg tyder på att det är en transformator. Tidigare har det funnits billiga omvandlare som bara innehöll en diod som klippte halva vågformen. Resultatet blev en signal med massor av övertoner som gav förluster i den matade transformator som därmed kunde gå sönder.
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot
« Svar #195 skrivet: juli 16, 2011, 13:01:04:04 »
Jag skulle reklamera, annars så har väl folkpool 51an till försäljning och kan kanske fixa en 230v trafo direkt då det nog det nog är likadana på dom två robotarna.... Eller kan det vara så att det sitter någon styrelektronik i nitrotrafon istf i roboten  <hmm>

Utloggad kave

SV: Poolrobot
« Svar #196 skrivet: juli 18, 2011, 09:30:12:12 »
Jag har mailat för att kolla vad de säger.
När jag lutar strömdelen på sidan så fungerar det. Jag har nu kört två 3 timmars pass utan problem.
Våran robot kör samma sak hela tiden, dvs den kör åt ett håll tills den kommer upp till ytan, då pausar den 5 sekunder, sen blåser den på med mer fart, hamnar ofta lite snett och polerar linern högst upp.
Sen pausar den igen och kör baklänges och åker 45 grader ner mot botten. De ser verkligen fräckt ut. Ibland stannar den på botten och vänder 30 grader. Det är som sagt inga problem för den att ta vattenlinjen, den spenderar en hel del tid där och även ovanför.
Efter första körningen så var det fullt med små partiklar i filtret.
Känns som man skulle klara sig utan poolcirkulation nu :) Vi har tidigare kört poolpumpen 24/7 men kommer nu helt klart ha avstängt på nätterna.

Utloggad TommyC

SV: Poolrobot
« Svar #197 skrivet: juli 18, 2011, 10:01:04:04 »
Jag gissar att det är en kalllödning (dålig lödning) inne i burken. Olika typer av kontaktfel är de vanligaste felen i många elektronikprylar. Tyvärr kan du ju inte öppna burken utan att garantin upphör så det är bäst att de skickar en ny. Att köpa en ny som reservdel hos Folkpool blir nog inte billigt?
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Poolrobot
« Svar #198 skrivet: juli 19, 2011, 22:01:46:46 »
Jag har mailat för att kolla vad de säger.
När jag lutar strömdelen på sidan så fungerar det. Jag har nu kört två 3 timmars pass utan problem.
Våran robot kör samma sak hela tiden, dvs den kör åt ett håll tills den kommer upp till ytan, då pausar den 5 sekunder, sen blåser den på med mer fart, hamnar ofta lite snett och polerar linern högst upp.
Sen pausar den igen och kör baklänges och åker 45 grader ner mot botten. De ser verkligen fräckt ut. Ibland stannar den på botten och vänder 30 grader. Det är som sagt inga problem för den att ta vattenlinjen, den spenderar en hel del tid där och även ovanför.
Efter första körningen så var det fullt med små partiklar i filtret.
Känns som man skulle klara sig utan poolcirkulation nu :) Vi har tidigare kört poolpumpen 24/7 men kommer nu helt klart ha avstängt på nätterna.

En fråga varför stänga av cirkulationen på natten? Jag har min på hela sommaren.
 Min värmefläkt är kopplad på samma slinga. Så jag tappar temp om  jag skulle göra det.
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad TommyC

SV: Poolrobot
« Svar #199 skrivet: juli 19, 2011, 23:01:09:09 »
För att spara energi och därmed pengar! Om du kör en pump på 750 W dygnet runt så förbrukar den 18 kWh per dygn vilket blir 540 kWh per månad. Med ett elpris på 1,50 kr/kWh blir det 810 kr per månad  för att köra pumpen 24/7. Vi kör pumpen ca 8 timmar per dygn och har aldrig haft några problem med det, inga alger eller grumligt vatten. Vi sparar således 2/3 av 810 kr per månad. Det finns bättre saker att lägga dom pengarna på.
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag