Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??  (läst 25760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad uberfarzan

Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« skrivet: april 29, 2010, 18:37:46:46 »
Vi byggde 4x8m ca 45 m3 markpool förra året så det här är första uppstart efter vinter. Jag tycker det går *väldigt* långsamt att värma upp vattnet - startade med 6 grader för 3 dagar sedan, och har kört med Pahlens Incoloy elvärmare 5-6.5 kW på max dygnet runt + värmepump Gullberg Jansson 9.2 kW (30-50 m3 kapacitet) dagtid och nu är det 9 grader (15 grader utomhus i skuggan just nu). Hade hoppats på ett premiärdopp till helgen men det verkar ju helt hopplöst - ska det verkligen ta så här lång tid eller ska jag börja felsöka?


Poolgiganten

Utloggad Daphne

SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #1 skrivet: april 29, 2010, 18:39:13:13 »
Är poolen täckt och med vad i så fall?
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Dykarn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hässelby
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Våran Pool
    • Visa profil
SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #2 skrivet: april 29, 2010, 18:41:35:35 »
Hej


Idag har min pool ökat med två grader, satte på Vp´n vid lunch  <sol> Nu är det 13,9

Har en 4x6 med en Hayward Powerline 88

Andreas
Folkpool 4 x 6
Hayward Powerline 88
Pool-Safe

Utloggad uberfarzan

SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #3 skrivet: april 29, 2010, 19:51:27:27 »
Är poolen täckt och med vad i så fall?

Plastlameller. Drog undan överdraget nu på em och då steg tempen till 10 grader. Kan tyvärr inte lämna det öppet pga grannar med småbarn. Annars är det väl som en luftkudde och isolerar hyfsat, fast just nu är det väl en oönskad effekt eftersom luften är varmare..

Utloggad VDB

SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #4 skrivet: april 29, 2010, 20:01:43:43 »
Hej! jag tror inte det är något fel det tar lång tid att få så många kubik varmt
jag har värmt min pool i 1 1/2 vecka och kommit upp till 24° och då har det varit kallt på kvällarna.


VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #5 skrivet: april 29, 2010, 21:19:23:23 »
Hej,

För många blir det tjatigt :)

1 M3 vatten plus 1 grad ca 1,2 kwh, strikt teoretiskt inga förluster ochsåvidare...

45 m3 15kw tillförd effekt (lär det inte vara VPn ger inte full effekt vid dessa temperaturer...) så borde det ta
knappt fyra timmar att öka en grad i poolen.

Har värmt vår pool med VP G&J ca13 kW sedan förra helgen och stigit 8-9 grader sedan dess, på ca 55 kubik

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #6 skrivet: april 29, 2010, 23:42:45:45 »
Jag startade min vp 9kw i Lördags då var det 18 grader i poolen (8x4) och i dag Torsdag har vi 29 grader.
Jag stängde av pumpen natten till söndag och måndag för då var det under 5 grader och då ger pumpen nästan ingentig.
Så 45 m2 upp 11 grader på 5 dagar = 2 till 2.5 grader/dygn
Men jag har ett pooltak som hjälper till.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #7 skrivet: april 30, 2010, 00:29:49:49 »
Finns en hel del inlägg om detta tidigare och som du hittar om du söker runt i Poolforumet från startsidan men generellt vill jag minnas man säger man kan räkna med 2-4 graders temp.ökning per dygn och som stämmer i mitt fall med min ca. 47 kubikspool.
Viktigt är också att hålla täckt med bubbelplast, inte minst i de kallare perioderna, annars blir förlusterna för stora.

Generellt för egen del gäller att i spannet vid minimum plus 10 grader dagtid och minimum plus 5 grader nattetid (längre perioder) så klarar jag att hålla mina 28-29 grader med hjälp av bergvärme-VP och under 1 grads "förlust" nattetid (ca. 0.5-1.0)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4503.msg33802#msg33802
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4467.msg33480#msg33480

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad uberfarzan

SV: Hår lång tid tar det att värma upp poolen??
« Svar #8 skrivet: april 30, 2010, 13:34:56:56 »
Tack för bra svar! 2 grader per dygn verkar stämma bra för min del - blir väl lite mer nu när lufttempen ska stiga till helgen. Kanske skulle klistra en sån här tråd om den återkommer ofta?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag