Hej,
Det känns som jag snart är den som frågar mest på detta forum och därmed har flest problem (det kanske är han som håller i verktygen det är fel på...)
När jag idag fyllde sista biten på poolen så rann vattnet ut i PEM-slangen som går till pumpen. Vissa kopplingar började läcka som ligger dumt till under friggeboden.
Jag har försökt spänna dem men vid ett visst moment börjar ju PEM-slangen snurra med och därmed vrider näskommande koppling också. Jag har ju bara två händer och även om jag tar hjälp är det svårt att komma åt.
Jag vet inte hur noga snittet är på PEM-slangen. Jag har sågat av den med bågfil och hyffsat rakt, men sedan har jag bara tryck in den i kopplingen.
Min fråga är:
Ska man såga det exakt?
Rengöra det noga efter?
Fasa änden?
Hur hårt ska man behöva spänna? Man kanske inte behöver spänna så hårt som jag om man gör ovanstående, man kanske bara ska spänna tills innan PEM-slangen snurrar med?
Visst jag kan testa men det är jäkligt bökigt att komma åt + att för att testa måste jag fylla poolen igen och är det fortfarande läckage måste jag tömma poolen under skimmern igen, då det är självfall bort till kopplingarna

Nu när man har kladdat och spännt på samma ställe flera gånger så blir det ju skåror av klämmringen i PEM-slangen, gör detta något eller man måste göra ett nytt snitt? Måste jag det blir det problem då slangen är kapad i exakt längd. Som jag förstår det så borde det inte påverka med skårorna då PEM-slangen går in i en packningslikande ring inne i kopplingen.
Det bästa hade varit om jag kan limma PEM-slangen med 90 böjar från de "vanliga" gråa rördelarna som jag har använt inne i pumphuset. Kan man det, eller limmet till dessa delar fungerar inte på PEM-slangen?
Jag hoppas någon kan svara då det är stora problem nu så jag tänkte fixa detta imorgon. (får ta en semesterdag

)
Mvh
Urban