Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Ubbes poolbygge "Storpool 7,3x3,6"  (lĂ€st 61681 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Ubbe

• Expert
  • Stad/land: HĂ€ssleholm
  • Antal inlĂ€gg: 176
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
Ubbes poolbygge "Storpool 7,3x3,6"
« skrivet: april 27, 2010, 22:24:57:57 »
TÀnkte dokumentera lite frÄn mitt poolbygge kan kanske alltid intressera nÄgon :)

Poolen jag bygger Àr en J&F storpool 7,3x3,6, som har stÄtt och dammat i mitt garage sedan höstrean.

HÀr har jag fixat till det i min friggebod under vintern. Efter mycket bra tips pÄ kopplingar av Ronson hÀr pÄ forumet.
Jag har dragit ut tvÄ faser till boden, en för pumpen och en som ger belysning i boden och som ska gÄ vidare tillsammans med vattenledningarna för matning till den drÀnkbara pumpen för drÀneringen och nÄgot uttag vid poolen.

HÀr ligger PEM-slangen och vÀntar.

Tomten innan grÀvningen.

GrÀvning mellan friggebod och pool.

GrÀvning av poolen. Det vi var rÀdda för var att vi skulle stöta pÄ nÄgon stor sten, men allt gick bra. Problemet var att det Àr lite vÀl mycket sand som gör att vallarna ev kan rasa in senare.

Forts följer...
« Senast Ă€ndrad: april 26, 2017, 21:43:35:35 av Ubbe »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
VĂ€rmepump Luxlama LX09H -2013
ByggtrÄd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Linkan222

SV: Ubbes poolbygge
« Svar #1 skrivet: april 27, 2010, 22:57:28:28 »
Vilket underbart stenfritt material du ser ut att ha i marken  :) (till skillnad frĂ„n mig) Ska bli kul att följa ditt bygge, ser ut som att vi ligger ungefĂ€r i fas med varandra.

Utloggad Ubbe

• Expert
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 27, 2010, 23:07:27:27 »
TÀnkte hÄlla för ikvÀll men nu stÄr det 0-3 i CL sÄ den matchen Àr ganska ointressant sÄ jag lÀgger till nÄgra till.

Bilderna talar för sig sjÀlv...

UtlÀggning av fiberduk.

Utlagd drÀnering med spolrör pÄ högsta punkten i högra hörnet. I nedre vÀnstra hörnet gÄr de in i ett 400 rör som om de skulle börja fyllas fÄr pumpas ut till grÀsmattan eller dagvattenledningen.

Först lade vi tvÀttad makadam vid drÀneringen och sedan bÀrlager ovanpÄ hela poolbotten.

Stenmjöl. HÀr ser man ocksÄ drÀneringsbrunnen nere till vÀnster.

UtsÀttning av stödbenen. Detta var lite trixigt dÄ jag hade spÀnt skenorna imellan innan utan att ha plÄtarna exakt i linje. Benen stod dÄ snett nÀr vi hade dem pÄ plats och fick lossa skruvarna igen och spÀnna dem nÀr benen stod rÀtt.

Stödplattorna utsatta. Även detta moment var vi noga med MEN nu nĂ€r poolen sĂ„ gott som Ă€r fylld sĂ„ mĂ€rkte jag nĂ€r jag skulle sĂ€tta dit benen i rundningen att tvĂ„ av stödplattorna kunde rubbas dvs stenplattaplattan mĂ„ste ha sjunkit lite. Detta kĂ€nns lite oroande, fĂ„r titta pĂ„ det imorgon och eventuellt se om man kan föra in nĂ„gon tunn masonite eller liknande.

HÀr har vi fyllt pÄ med stenmjöl i poolen. Innan detta sprejade jag rostskyddsfÀrg vid bottenskenan och sedan tejpade jag upp byggplast en bit upp pÄ sargen som hÀnger ner en bit över till botten för att undvika att sand rinner in i bottenskenan. NÀr sanden var pÄ plats paddade vi i poolen.

Jag har Àven köpt nÄlfiltsmatta som hÀr skÀrs till. Jag har varit i valet och kvalet hela vintern om jag skulle ha cellpast i botten, men skippade detta efter att ha lÀst hÀr pÄ forumet. Vissa sÀger att det isolerar bra medan vissa sÀger att det pÄverkar sÄ lite. PÄ grund av priset och att jag hellre litar pÄ dem som sÀger att det kvittar sÄ fick det bli utan :)

Limmning av bottenlist. Efter att ha lÀst om bottenlisten frÄn "Teges" hÀr pÄ forumet bestÀllde jag sÄdan i vintras. Jag kan bara instÀmma med alla andra som har anvÀnt denna, att den Àr kanon. Jag kan tÀnka mig att det Àr lite bökigare med sandvallen som annars ska göras. Enda nackdelen Àr att den Àr snuskigt dyr med tanke pÄ vad lite den kan kosta att tillverka. Lite konkurens till denna leverantör had nog inte skadat.

Nej nu börjar batteriet sina i PC:n sÄ det fÄr bli en fortsÀttning nÄgon annan dag...
ByggtrÄd:

Utloggad Linkan222

« Svar #3 skrivet: april 28, 2010, 16:46:17:17 »
Nu ligger du lĂ„ngt före ser jag  O0

TÀnkte bara frÄga hur mÄnga teges-lister som gick Ät. Har samma pool och har glömt att bestÀlla dessa. Tror jag kom fram till att det behövdes 20 st, kan det stÀmma?

Utloggad Ubbe

• Expert
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 28, 2010, 23:10:00:00 »
Jag fÄr avreagera mig lite och lÀgga in lite bilder. FÄr f-n inte rÀtt pÄ PEM kopplingarna, de vill inte bli tÀta och spÀnner jag hÄrdare sÄ snurrar slangen sÄ resten av kopplingarna efter rör sig och slÀpper *''%#@%'&

UtlÀggning av liner. Fick ha mössa pÄ mig, brÀnde mig dagen innan dÄ vi grÀvde...

Första ölen i poolen medans jag gÄr och rÀtar ut vecken pÄ botten med fötterna. KÀndes ganska sÀkert med alkohol i detta lÀget med endast 2 cm varmt vatten.

Enligt manualen skulle man börja fylla med varmvatten, det fick bli via köksblandaren.

Fyllning pÄgÄr.

Friggeboden dÀr pumpen och filtret Àr placerad.

Jag fick en del problem med massa veck pÄ linern vid stödbenen. Jag tyckte jag strÀckte hyffsat efter hand men icke. Som jag förstod det sÄ skulle det bli ett som man kunde placera nere vid svetsningen, men jag fick nya hela tiden. SÄ jag avbröt fyllningen vid ca 60 cm och hÀr pumpar jag ut vattnet i grÀsmattan.

Fyllning pÄgÄr, vecket i bortre fixade jag efter fotot :)

Topplisten pÄ plats och mörkret faller pÄ.

Uppfylld till strax under skimmern. FÄr fortsÀtta imorgon. 75W lampa verka rÀcka, lyser fullt tillrÀckligt. Man ser Àven nÄlfiltsmattan under liner nu, men det Àr inget som stör tycker jag.

Idag fyllde jag upp och skulle starta pumpen men fick strul som f-n med kopplingarna pĂ„ PEM-slangen. De lĂ€cker och ska jag lossa dem forsar det ut vatten dĂ„ jag har fall pĂ„ ledningarna Ă€nda bort till friggeboden. 90 böjarna under boden lĂ€cker, jĂ€kligt svĂ„rt att komma Ă„t. NĂ„gon var inte helt intryckt sĂ„ den tryckte jag in och spĂ€nde, men den andra strular fortfarande och Ă€nde Ă€r det utan tryck frĂ„n pumpen. Jag har Ă€ven en övergĂ„ng med PEM-koppling till de grĂ„a rören i boden och dessa Ă€r inte testade Ă€nnu. DĂ„ mĂ„ste jag först fĂ„ rĂ€tt pĂ„ 90 böjen dĂ€rnere sen fylla upp poolen till skimmern igen. Är det dĂ„ tĂ€tt lĂ€r vĂ€l de andra strula inne i boden.

Funderar pÄ att lÀgga de grÄa rören Ànda ut till fÄran för PEM-slangen, för dÄ kan jag ju limma dem dit sedan ha en gÀngad övergÄng till PEM-slang koppling. FrÄgan Àr ju om det stÄr vatten i vinter och de fryser sönder dÄ, fÄr kanske blÄsa rören tomma pÄ vatten.

Har tagit ledigt imorgon, mÄste fÄ rÀtt pÄ detta. Poolen har ju stÄtt fylld nÄgra dagar nu utan att ha kommit igÄng med klor. Fredagen Àr det bröllop som hÀgrar sÄ dÄ lÀr inget bli gjort och antagign inte pÄ lördagen heller :). Sedan vÀntar vi vÄrt andra barn om tvÄ veckor. Mitt önksescenario hade ju varit att vara hyffsat fÀrdig med trÀdÀcket tills dess (drömma kan man ju).

ByggtrÄd:

Utloggad utopiazz

« Svar #5 skrivet: april 28, 2010, 23:51:06:06 »
Om du smörjer muttern pÄ insidan med silikonspray eller t.o.m diskmedel sÄ gÄr det lÀttare. Det som framförallt behöver smörjas Àr den del dÀr muttern glider mot slangen samt dÀr muttern glider mot slanglÄsningen (den dÀr grejen med hullingar som greppar slangen).

Fast det kanske inte var mellan PEM slang och koppling det lÀckte för dÀr ska det inte behövas speciellt stor kraft eftersom det Àr en O-ring som ska tÀta. Kan behövas lite mer kraft om slangen Àr repig, sen finns ju alltid risken med att man skÀr sönder O-ringen om slangen har en vass kant vid monteringen.

Om det Àr gÀngdelen som Àr svÄr att fÄ tÀt sÄ brukar lin eller gÀngsnöre vara ett bra tips. Finns Àven en gÀngvÀtska som ska funka pÄ plast (men den har jag aldrig anvÀnt sjÀlv)

Utloggad Ubbe

• Expert
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 29, 2010, 00:15:42:42 »
Hej,
Tack för svaret. Men de plastkopplingar jag har sÄ rör knappt muttern slangen. Muttern trycker bara pÄ slanglÄsningen. SjÀlva slangen gÄr in i en sorts gummihylsa som Àr nerfasad (mindre hÄl) i slutet, sÄ slangen trycker in mot den. SÄ antagligen mÄste kanske slangen vara helt rak i snittet sÄ den trycker mot hela gummihylsan.

SÄ nÀr det lÀcker kommer det droppande frÄn dÀr slangen kommer ut frÄn muttern. SÄ i detta fall lÀr det ju inte hjÀlpa att med lin och gÀngsnöre.

FÄr sikta pÄ helt rakt snitt och smörja pÄ slanglÄsningen innan jag spÀnner.

Problemet Ă€r som sagt ocksĂ„ att vid ett visst moment börjar slangen snurra med. jag har en 90 vinkel nere vid marken, sedan Ă€r det 90 vinkel inne i boden mot pump och filter. I början nĂ€r den surrade med frestade det pĂ„ pumpen som slĂ€ppte frĂ„n sitt fĂ€ste. Efter det lossade jag  böjen vid pumpen men dĂ„ nĂ€r den snurrar med nĂ€r jag spĂ€nner dĂ€r nere sĂ„ vrider den sĂ€g ju dĂ€r uppe sĂ„ jag inte kan koppla den pĂ„ pumpen sedan.

jag fÄr vÀl ta tjuren vid hornen imorgon och försöka fÄ till det och sedan fylla upp med vatten igen. Skulle inte förvÄna mig om det dÄ Àr tÀtt men sedan vid tryck frÄn pumpen sÄ börjar det igen :(
ByggtrÄd:

Utloggad utopiazz

« Svar #7 skrivet: april 29, 2010, 09:25:54:54 »
Hej,
Tack för svaret. Men de plastkopplingar jag har sÄ rör knappt muttern slangen. Muttern trycker bara pÄ slanglÄsningen. SjÀlva slangen gÄr in i en sorts gummihylsa som Àr nerfasad (mindre hÄl) i slutet, sÄ slangen trycker in mot den. SÄ antagligen mÄste kanske slangen vara helt rak i snittet sÄ den trycker mot hela gummihylsan.

Jag tycker det ser ut som en "vanlig" koppling. Det Àr inte sÄ att det Àr en O-ring som inte Àr rund i tvÀrsnittet utan nÀstan fyrkantig? Vi har nÄgra med fyrkantig O-ring till vÄrt sommarvatten. Den modellen Àr stökig att fÄ ihop eftersom slangen inte gÀrna vill glid igenom O-ringen

Kan du inte ta en bild pÄ kopplingen med de lösa delarna liggandes vid sidan om?

Utloggad Ubbe

• Expert
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 29, 2010, 11:44:26:26 »
Linkan222//

NÀr jag rÀknade pÄ det fick jag det till lite över 18 m. SÄ jag bestÀllde 10st (2m/st) 20m totalt. Man var ju lite rÀdd att man rÀknat fel för det tar ju en vecka att fÄ hem mer.

Jag fick över ca 70 cm, sÄ det var pÄ det berömda....

Jag var precis pÄ den lokala poolhandlaren för att handla mer kopplingar. Jag pratade med honom om detta och tipsade honom att ta fram sÄdana sjÀlv till försÀljning. Teges Àr ju sjÀlva om detta och tar som sagt snuskigt mycket pengar för dem som max kan kosta nÄgon krona att tillverka.

Mvh
Ubbe
ByggtrÄd:

Utloggad Linkan222

« Svar #9 skrivet: april 29, 2010, 16:22:58:58 »
DÄ hade jag rÀknat rÀtt med omkrets och allting. SÄg dock att jag skrivit 20st, menade 20 meter. Blir till att bestÀlla ikvÀll.
Man köper som sagt inte sÄ mÄnga i reserv med tanke pÄ det oskÀliga priset. Fanns det konkurenns och det var en produkt som anvÀndes av gemene man sÄ skulle vÀl priset ligga pÄ 30kr st kÀnns det som.

Poolbygget ser riktigt bra ut.  O0 Blir lite avundsjuk pĂ„ dig som kommit sĂ„ lĂ„ngt. SjĂ€lv har jag fortfarande sten kvar i hĂ„let som mĂ„ste sprĂ€ngas. Var dessutom tvungen att byta sprĂ€ngare dĂ„ den första höjde priset med 140% efter att ha sprĂ€ngt 7 laddningar.  :-\

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme