Rickard: Min manual tar inte upp finessen att kunna utöka avisningstiden. Det kanske har införts i 100-modellen, eller så finns kanske samma möjlighet i den äldre. Skall kolla.
Bottenplåten har bara ett centralt placerat dräneringshål. Avrinningen mot detta är otillräcklig, dvs. man får ut ganska mycket vatten bara genom att vicka lite på pumpen.
Evaporatorns flänsar står direkt på bottenplåten. Genom kappiläreffekt sugs vatten upp ganska långt mellan flänsarna. När det finns vatten mellan flänsarna kommer ingen luft att passera och den delen av evaporatorpaketet blir riktigt kallt. Under avisningen rinner vatten ner från den övre delen av evaporatorn och fryser till is på isvallen på botten. På så vis växer den sig allt större.
Jag hade kraftig isbildning vid några tillfällen genom hela maj månad i Göteborgstrakten och då hade vi ändå dagstemperaturer kring 15 grader i genomsnitt. Isvallen kyler ner bottenplåten och det gör att även det vatten som rinner av fryser fast vid undersidan av plåten.
Tricket är att aldrig låta isvallen bildas för då är det kört och den fortsätter att växa. Enda sättet att undvika problemet var att en gång i veckan stänga av värmepumpen under en halv dag för att låta all is smälta undan.
Jag tror att en värmekabel motverkar att isvallen börjar bildas och då bryter man den onda cirkeln.
Kanske borde jag också ta upp fler hål i botten, men då kryper väl rosten in.
Det vore också mycket bra att ha längre avisningstid.
I övrigt tuffar den och går och värmer bra.