Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av pump och sandfilter  (läst 4813 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pejo

Placering av pump och sandfilter
« skrivet: mars 28, 2010, 15:29:17:17 »
Hej
När jag byggde första poolen så blev jag rekomenderad att placera detta under vattenlinjen, nu skall jagg bygga ny pool och filter mm blir aningen större.
Så jag undrar om man kan bygga rummet över vattnet uppe på trä däcket för lättare hantering?
Kan någon hjälpa mej med för och nackdelar
MVH Per

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pump och sandfilter
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2010, 18:38:16:16 »
Hej,

Vi är nog ganska många som har plattan i maskinrummet i ungefär samma nivå som däcket och därmed överkant av poolkonstruktionen. Har iofs ingen erfarenhet av ngt annat, men det funkar bra för mig. Kör pumpen på timer och har inte (så vitt jag vet) haft problem med att det sjunker undan och att pumpen därmed har svårt att "dra" på morgonen. Många har monterat en backventil, det har inte jag, skulle tro att det beror på hur tätt systemet blir.

Det finns alltså risker med placering ovan vattenlijen men de skall heller inte överdrivas :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad pejo

SV: Placering av pump och sandfilter
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2010, 20:40:54:54 »
Då borde det inte vara något problem om man garderar sej med en backventil också.

Utloggad pennan

SV: Placering av pump och sandfilter
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2010, 21:42:51:51 »
Med backventil är det normalt inget problem. Hade lite problem med en backventil dock som inte var tät (hade kommit lite sand i den), vilket gjorde att vattnet rann tillbaka till poolen från ena slangen. Har en extra slang från ett utlopp en bit under skimmern. Syns dock i pumphuset om det blir problem.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5567
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Placering av pump och sandfilter
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2010, 10:36:34:34 »
Så länge systemet är helt tätt så är det inga som helst problem att ha pump och filter ovan vattenlinjen efter att du kört igång poolen på våren.
Vi har pump och filter inne i förrådet, och för att komma igång smidigt på våren fyller jag hela systemet på följande sätt.

I skimmerns utlopp finns normalt gängor i utloppshålet (under silkorgen i skimmern), jag har gjort en koppling som jag gängar in där, sätter på trädgårdsslangen och fyller hela systemet på detta sätt, fyller alltså med trädgårdssläng tills jag har flöde i poolens inlopp.

Tänkt på att du måste vara säker på att det inte är plugg nånstans efter filtret när du fyller med trädgårdsslang, trycket som "kommunvattnet" har kan vara så högt att du spränger filtret om det skulle vara plugg (t.ex. ispropp) efter filtret...

Jag hade backventil i början, men tog bort den för att få bättre flöde i systemet, vet inte hur mycket den stryper flödet, men det kändes onödigt när det funkade precis lika bra utan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pejo

SV: Placering av pump och sandfilter
« Svar #5 skrivet: april 02, 2010, 10:30:02:02 »
tack för alla svar :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag