CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: En samvetsfråga  (läst 5745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malmas

En samvetsfråga
« skrivet: november 16, 2009, 21:28:51:51 »
Hej, jag är ny här på forumet och funderar på om ett spabad är något för mig och min familj.
Ni som redan är ägare till ett spabad hur ofta badar ni i verkligheten jämfört vad in tänkte före köpet?

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: En samvetsfråga
« Svar #1 skrivet: november 17, 2009, 08:45:13:13 »
Hej Malmas

Jag kanske inte är rätt person att svara dig för jag har inte haft mitt spa så länge. Dock så kan jag säga att jag och hustrun badar oftare och längre än vad jag hade trott innan vi köpte det och jag tror att det kommer att fortsätta så. Vintern är ju bästa tiden för spa, så kanske att det blir mindre badat den varmare årstiden.

Vi har planerat och byggt om uteplatsen så att det skall vara bekvämt och enkelt att bada, men en sak som vi missat lite är att det blir en massa blöta handdukar, badrockar, badtofflor, etc att ta hand om i badrummet eller "inomhus". Tänk igenom den detaljen noga, för det får inte kännas som ett hinder för att bara gå ut och ta ett dopp. Är det "krångligt" på något sätt så är risken att man badar mer sällan. Men när det gäller själva badandet så kan jag inte se att det skulle bli mindre skönt och avkopplande på sikt.

/Ziggy

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: En samvetsfråga
« Svar #2 skrivet: november 17, 2009, 12:54:57:57 »
Har sålt spabad i flera år och det är många kunder som ställer sig samma fråga som du då de kanske har ett bubbelbadkar eller liknande inomhus som de inte använder så ofta.

Men de allra flesta badar flera gånger i veckan just för att det är så behändigt. det krävs ingen planering utan bara att hoppa i när du känner för de då spabadet alltid är färdigt för bad.

Ett tips som påminner om det som nämndes tidigare är att placera badet nära en utgång så du slipper gå långt med badkläder för ju närmare och bekvämare det är de stå mer används det.

Själv har jag beställt ett nytt kar till mig själv som väntas komma om två veckor... längtar ;)


// Jonas

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: En samvetsfråga
« Svar #3 skrivet: november 17, 2009, 14:33:36:36 »
Jonas !

Vaddå badkläder...???

Inget tyg i badet väl...???  O0

/Ziggy

Utloggad Malmas

SV: En samvetsfråga
« Svar #4 skrivet: november 17, 2009, 18:45:13:13 »
Ett tips som påminner om det som nämndes tidigare är att placera badet nära en utgång så du slipper gå långt med badkläder för ju närmare och bekvämare det är de stå mer används det.

// Jonas

Vi har tänkt att badet nedsänkt i altangolvet 7-8m från altandörren, det hoppas jag inte är för långt  <hmm>

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: En samvetsfråga
« Svar #5 skrivet: november 18, 2009, 09:21:00:00 »
Det blir säkert kanon..

Mitt tipps är att inte sänka ned mer än hälften av karet, många tänker att man ska sänka ner för att lättare komma i men sänker man ner för mycket så blir det ett regält steg att gå ur i stället.

Glöm inte bygga altanen så att ni kan komma åt service/maskin luckan
// Jonas

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5564
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: En samvetsfråga
« Svar #6 skrivet: november 18, 2009, 15:46:17:17 »
Vi köpte vårt i våras, och badar väl ca 1 ggr/vecka i snitt.
Det blev mer i somras, om det berodde på nyhetens behag, eller att man gärna sätter sig där efter att man badat i poolen kan jag inte säga nu, men nästa sommar.

Sen är det väl så att vi sommartid har rätt mycket badgäster om vädret är fint, och då vill ju de flesta sitta en stund även i SPA-badet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolkillen68

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En samvetsfråga
« Svar #7 skrivet: november 28, 2009, 22:44:26:26 »
Hej! Här kommer lite av våra erfarenheter. Vi är en familj med 3 barn som köpte spa i somras, under juli och augusti badade vi otroligt mycket, på dagarna var barnen och grannarnas barn i, på kvällen hade man vänner över och grillade och badade, sedan kunde det bli ett nattdopp och kolla på stjärnorna framåt natten. Köpte en dränkbar pump för 300:- på biltema så går det snabbt att byta vatten, men duschar alla före och efter doppet så håller kvaliten länge. På sommaren behöver man inte mer än ca 31 grader i spaet annars blir det för varmt. Nu har ju hösten kommit och vi badar kanske 1-2ggr/vecka men det ärr helt suveränt när det är kallt ute och sitta med 38 grader i kristallklart vatten. Egentligen mer sällan än jag skulle vilja men när det regnar så är det inte så kul att sitta i, och jag vill inte ha tak för jag vill kunna titta på himlen så man får tima in de fina helgerna alternativt kvällarna. Vi har spaet ca 3m från altandörren så det är lätt att hoppa i.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag