Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Bygga om utomhuspool till inomhus ?  (lĂ€st 4856 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Hannaka

Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« skrivet: oktober 30, 2009, 10:03:53:53 »
Hej ! Vi har köpt ett hus med en pool som Ă€r inbyggd i en altan. Poolen Ă€r av betong, med kakel högst upp ned till cirka 30 cm under vattenytan och sedan mĂ„lad under dĂ€r. Över altanen finns ett tak. Vi funderar pĂ„ om man kanske skall bygga in poolen sĂ„ att man kan anvĂ€nda den hela Ă„ret ? Antingen skulle man kunna bygga riktiga vĂ€ggar plus att man isolerar taket som redan finns, eller skulle man kanske kunna ha glasvĂ€ggar runt den. Tips och saker att tĂ€nka pĂ„ mottages tacksamt !

Utloggad Ingvar

SV: Bygga om utomhuspool till inomhus ?
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2009, 11:45:47:47 »
Isoleringen i vÀggar och tak Àr nog viktigt, men det som jag skulle fundera kring först Àr val av teknik för uppvÀrmning och avfuktning. De fÄ jag kÀnner med inomhuspool, har relativt lÄg vattentemperatur, ca 22 grader. De flesta med utomhuspool har betydligt högre vattentemperatur, ca 28-32 grader. Ett problem med sÄdana temperaturer i inomhuspooler, Àr avfuktningen. Gemom att ha poolen i ett mer avgrÀnsat uterum, inbillar jag mig att man kan lösa problemet pÄ ett enklare sÀtt, Àn om poolen stÄr direkt under huvudbyggnaden. Möjligen kan du dÀrmed bÄde hÄlla hyfsad temperatur i poolen, utan att behöva installera dyr och energikrÀvande avfuktningsutrustning. Men det fordrar nog Ätminstone att du har pooltÀckning pÄ och ordentlig ventilation.

Ett annat problem Àr uppvÀrmningen vintertid. HÀr finns inte sÄ mÄnga alternativ till bergvÀrmepump, alternativt mark- eller sjövÀrmepump. Om poolen Àr liten, kan du möjligen Àven fÄ det att funka hyfsat med en vinteranpassad luftvÀrmepump.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. PoolvÀrmepump Edenpak 3, 12kw, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, helautomatiskt poolöverdrag pool-lock, Poolrobot Indigo
http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007

Utloggad Erica

« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2009, 15:56:58:58 »
Jag vill nog inte hĂ„lla med om att man mĂ„ste ha kallare bara för att man har inomhuspool. Vi har inomhuspool, nĂ„gorlunda stor, 8 x 4 m, och brukar ha mellan 28 och 30 grader i vattnet utan nĂ„gra problem. Men vi tĂ€cker alltid över poolen nĂ€r vi inte anvĂ€nder den. I början gjorde vi inte det och DÅ blev det lite problem med avdunstningen (ja nĂ€rmast med höga elrĂ€kningar...). Vi fick ha en rejĂ€l avfuktare nĂ€r vi körde den öppen, men nu sĂ„ har vi ett par smĂ„ avfuktare av billig typ och vi slĂ„r bara pĂ„ dem nĂ€r vi badar plus ett par timmar efter att vi badat fĂ€rdigt och tĂ€ckt poolen, och vi har inga problem med fuktig luft.

Att anvÀnda glasvÀggar lÄter som det skulle bli rÀtt dyrt i drift - en glasvÀgg isolerar vÀl mycket sÀmre Àn en "riktig" vÀgg. Dessutom blir det nog lÀtt kondens nÀr det Àr kallt ute. Vi har vanliga vÀggar och sedan 3-glas i alla fönster. Det kan imma pÄ nÄgon gÄng pÄ fönstren nÀrmast poolen, men det Àr mest nÀr barnen badar och det blir mycket skvÀttande.

Ventilation har vi ganska enkel, fast vi har en vÀrmevÀxlare för att ta vara pÄ vÀrmen i ventilationsluften.

BergvÀrme Àr nog jÀttebra men ruskigt dyrt att sÀtta in. Vi vÀrmer med el f.n. men funderar pÄ att kanske skaffa en luftvÀrmepump (luft/vatten).
Men nu vet jag inte om ert fall, ni har ju inte isolerat sjÀlva poolen, vilket vi gjorde nÀr vi byggde den. Troligtvis kommer dÀrför er pool att dra klart mer el / vÀrme Àn vÄran.

Lycka till med bygget! Inomhuspool Àr toppenskönt :)

Utloggad Hannaka

« Svar #3 skrivet: november 01, 2009, 14:37:15:15 »
Hej och tack för svaren ! Jag hoppas arr det stÀmmer att man kan det varmt Àven i en inomhuspool, annars vill vi nog inte bygga om den. Kalla bad Àr inte min modell precis.

Vi kan ju inte gÀrna isolera sjÀlva poolen, i varje fall inte under botten. Ett par av poolvÀggarna skulle vi nog ha en chans att sÀtta isolering pÄ om det hjÀlper. Skall det vara nÄgon sÀrskild sorts isolering till pooler ?

Vad det gÀller vÀrmen sÄ har vi en kombination - vi har en elpanna men det finns ocksÄ en vedpanna kopplad ihop med den, sÄ om vi bara kan fÄ tag pÄ ordentligt med ved till vettigt pris sÄ kan vi ju sÀnka elrÀkningen pÄ det sÀttet. Men det verkar vara nÄgot fel pÄ skorstenen sÄ det mÄste fixas först. Huset i sig sjÀlvt borde nog helst tillÀggsisoleras en den. Vi har ju ganska nyss köpt huset och det Àr mycket som man vill fixa till.

Utloggad Erica

« Svar #4 skrivet: november 07, 2009, 00:38:15:15 »
Kolla noga om ni tror att det Àr fel pÄ skorstenen, innan ni eldar i den pannan! Man kan lÀtt sÀtta eld pÄ hela huset annars. En bekant till oss lyckades nÀstan brÀnna ned sin sportstuga pÄ det viset. Som tur var fick de dock syn pÄ att det hade börjat att brinna uppe pÄ vinden och lyckades att slÀcka det innan det hade gÄtt för lÄngt.

Utloggad Erica

« Svar #5 skrivet: november 07, 2009, 09:38:11:11 »
Hej - jag glömde att skriva betrÀffande isoleringen att det nog alltid bör vara isolering som inte kan suga upp vatten, alltsÄ frigolit och liknande, inte mineralull som kan bli vÄt och sedan mögla.

Nej inte behöver man ha det kallt för att poolen Àr inomhus. VÄran funkar jÀttebra med 28-30 grader. Om det sedan skulle gÄ att ha ÀndÄ varmare vet jag inte. Vi har vÀl som mest haft uppe den i sÄdÀr 31-32 i samband med att vi haft fester och det var i vart fall inga problem. Men 28-30 grader Àr ju varmt nog tycker jag.

Utloggad Hannaka

« Svar #6 skrivet: december 30, 2009, 10:20:56:56 »
Hej alla och tack för tipsen ! Jag har varit hĂ€rifrĂ„n en tid för det har varit sĂ„ mycket att fixa. Vi Ă€r verkligen sugna pĂ„ att försöka bygga om till nomhuspool, sĂ€rskilt som en som vi kĂ€nner skaffat inomhuspool och det verkar ju SÅ skönt ! Dom som har den poolen sa förresten att det skulle finnas vĂ€rmepumpar som funkar ocksĂ„ om man har poolen inomhus - Ă€r det nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ? Annars fĂ„r det vĂ€l bli att vi vĂ€rmer med ved kanske.

Ja skorstenen hör till det första som skall fixas - lÄngt före poolen. El har ju blivit dyrt nu sÄ vi vill ha igÄng vedpannan ocksÄ. Det skall komma en firma och titta pÄ den efter helgerna.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme