CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Återfylla runt JF Storpool?  (läst 3295 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rip5

Återfylla runt JF Storpool?
« skrivet: september 15, 2009, 21:37:21:21 »
Hej, la in denna tråden på ovanmarkpool men funderade lite och insåg att om jag fyller runt den så räknas är den kanske som en "markpool" !? :-\

Står precis i valet och kvalet om att återfylla runt vår JF Storpool.
Läser på JF's hemsida att det ska gå och där finns anvisningar men när man pratar med dom så rekommenderar dom att INTE göra det! Suck.   <dontkn>
Jag förstår att den dagen man skall byta duk så kommer bekymmerna men tror mig ha en lösning för att kunna göra det...

Finns det någon som gjort det här och i så fall hur gick det och hur gjorde ni?
Eller om ni känner till ngn som gjort det.
Otroligt tacksam för svar...   <help>

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Återfylla runt JF Storpool?
« Svar #1 skrivet: september 16, 2009, 08:22:20:20 »
En kompis åt mig gjorde det.
Han fyllde ca 50 cm längst ned med med svag betongblandning, ca 1/3 så mycket cement som vid en riktig gjutning.
Det är viktigt att man fyller vatten i lite snabbare takt än man fyller utvändigt, då sand/cementblandningen är tyngre än vattnet, annars riskerar man att väggarna trycks in av tyngden på betongen.

Har du tänkt återfylla hela vägen upp?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rip5

SV: Återfylla runt JF Storpool?
« Svar #2 skrivet: september 16, 2009, 09:13:46:46 »
Hej
Jo, förhoppningen var ju att kunna fylla hela vägen och sk mager cement skulle tydligen vara det lämpligaste.
Stenmjöl dränerar för dåligt och ren sand var tydligen inte att rekommendera (tjälskjutande).
Det knepiga är ju att JF har beskrivning på hur det skall göras och att det är OK, men när man pratar med dom så säger dom att det nog inte är så lämpligt  <dontkn> så vad skall man tro?
Rubinpool har en likadan variant som stoorpool som tydligen också går att återfylla runt men dom har inga instruktioner på sin sida. (Azurpool)

Så, därför letar jag med ljus och lykta efter ngn som kanske har egna erfarenheter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag