VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken värmeväxlare skall man köpa  (läst 4619 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benny the Poolman

Vilken värmeväxlare skall man köpa
« skrivet: september 09, 2009, 13:54:26:26 »
Hej alla poolbyggare!

Har ny ställt upp en pool, Primastar ovanmarkare. 4,60*1,37
Inser nu efter denna kalla sommar att i detta landet behöver man tillföra värme.
Har efter mycket sökande, bl,a på detta forum bestämt mig för att koppla en värme växlare till min bergvärme samt samtidigt koppla på frikyla inomhus O0. Då återstår bara vilken värmeväxlare man skall köpa. Har tittat runt och fastnat för en växlare från Folkpool som inte verkar allt för dyr.
http://www.folkpool.se/pool-produkter/varmesystem/varmavaxlare/Vrmevxlare-Folkpool-75-kW-ROSTFRI-2851110

Någon som har erfarenhet av denna?
Är denna växlare något att ha? Eller skall man köpa någon annan?
Varför skall man betala det dubbla för att få en växlare i titan?

Enligt firman som skall koppla in hela härligheten, samma som installerade bergvärmen, så duger denna växlare, men jag är fulständigt novis  <hmm> <help>på detta och frågar er också


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken värmeväxlare skall man köpa
« Svar #1 skrivet: september 09, 2009, 16:24:23:23 »
Den bör fungera.
Jag har kört med en rostfri växlare i 7 år som fortfarande håller. (Dock inte folkpools)

Titan är bättre, men hur mycket bättre är sårt att säga, jag vet i alla fall inte.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cumulus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken värmeväxlare skall man köpa
« Svar #2 skrivet: september 09, 2009, 16:36:56:56 »
Jag har kört med den här värmeväxlaren köpt hos Folkpool sedan i juni då min pool blev badklar.
http://www.folkpool.se/pool-produkter/varmesystem/varmavaxlare/Vrmevxlare-40-kW-ROSTFRI-PSA-2851150
Jag har en Storpool 4,5x9,1x1,32 som jag via värmeväxlaren och acc. tank på 1800 liter värmer med hjälp av vedpanna och 90 st. Sfinx solfångarrör. Det funkar än så länge alldeles utmärkt.
Som jag har förstått det så räcker det med en rostfri växlare så länge man kör med klor och inte använder saltvatten och klorgenerator
Storpool 9.1x4.5 från JoF, värmer med 3x30 Sfinx-rör, 6KW L/V VP från Sfinx och ved.

Utloggad cheetah1

SV: Vilken värmeväxlare skall man köpa
« Svar #3 skrivet: september 09, 2009, 16:45:49:49 »
Varför titan är dyrare? För att titan är ett dyrt och relativt (fast inte så mycket nu längre) exklusivt material som det är stor åtgång på för närvarande.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Vilken värmeväxlare skall man köpa
« Svar #4 skrivet: september 09, 2009, 18:31:15:15 »
Titan har ju även den egenskapen att den klarar vatten som genomströmar en saltklorinator. Rostfria produkter fungerar inge vidare med saltklorinatorer. Detta varierar dock beroende på vad det är för kvalitet på det rostfria.
Har man ingen saltklorinator finns det i mina ögon ingen anledning att snöa in sig på titanprodukter, det kostar endast mer.

Sen när det kommer till rostfria armaturer så är jag själv inget fan av dom då dom helt klart är omständigare att montera. Tacka vet jag vita plastprodukter från astral eller hayward  >rulla< >rulla< >rulla< (arbetsskada  8) )

Utloggad Benny the Poolman

SV: Vilken värmeväxlare skall man köpa
« Svar #5 skrivet: september 10, 2009, 11:29:46:46 »
OK, tack för svaren, jag går nog för denna värmeväxlare och hoppas att den räcker till och fungerar, måste väl gå att byta ut den om det i framtiden visar sig att man inte är nöjd.
Ska bli väldigt skönt att kunna bada i en högre temperatur än 18 grader nästa år. <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag