Missfärgning på kanten under lamelltäcket och på trappen. Ser ut som i en gammal tekopp.
Hur finner jag ut vad det är och hur får jag bort det?
Kom tillbaka efter några veckors semester och blev mött av missfärgningen på linern. Poolen har stått med täcket på i några veckors tid och endast fyllt på med klorpuck i skimmern av och till.
Misstänkte att det var alger och chockklorade utan att undersöka närmare. Ingenting har ändrat sig även efter en andra chockklorering plus algmedel.
Har haft "vanliga" alger tidigare och dessa har varit lätt att få bort med klor och svamp eller borste.
Det som jag har nu är inte halt eller slimigt utan känns snarare strävt.
Det som är det värsta är att jag klarar inte att få bort det, hur jag än skrubbar. Det sitter som etsat i duken. Det är endast under yttersta delen av lamelltäcket och inne i den runda delen av trappen, där väl vattnet står förhållandevis stilla, som missfärgningen är.
Vad kan det vara?
Poolen är 7x5m och innehåller ca 66 kbm vatten. Lamellöverdrag och f.o.m i juni uppvärmd via Pahle'ns Maxi Flo värmeväxlare och bergvärmepump... Det slår mig när jag skriver detta att det ju är nytt för i år...
Poolen är ca.13år och jag har inte under mina 5år här inte hatt detta problem tidigare.