Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ni med elnino solfångare  (läst 10688 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikB

Ni med elnino solfångare
« skrivet: augusti 08, 2009, 17:22:30:30 »
Hej.

Vi har en enkel ÖoB pool hemma, en Bestway 7000 liter.
Har fundering på att köpa mig ett elnino solfångar-paket.
Typ den de har på Jula: 2 st solfångare á 1.8m² 1349:-
Dock är jag nyfiken på vilken effekt man kan räkna med att få.

Så av er som har dessa mattor skulle jag gärna vilja få reda på vilket resultat ni fått av denna värmelösning?
Alltså t.ex. värme i poolen före elnino, värme i poolen efter elnino. =) Ja, ni förstår.
Gärna även vilken typ av pool ni har (antal kubik).

Känns lite väl svettigt att slänga ut över 1000 pixlar om effekten inte blir märkbar.

Poolgiganten

Utloggad rothman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2009, 19:17:12:12 »
Jag har två el-nino mattor till en 3,6 meters rund rörramspool på ca 7000 liter. Jag har ännu inte jämfört före och efter, däremot mäter jag temperaturen. Här: http://sylar.familjenrothman.se/cgi-bin/huset.cgi?TID=24h

ca 24 grader kommer jag upp i. Jag har ännu inte monterat mattorna på taket, utan de ligger på ett soldäck.

Jag tror jag behöver 1-2 mattor till. Men jag tror inte pumpen orkar och jag tror inte el ninos booster pump räcker till heller?


Anders

Utloggad rothman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2009, 19:18:05:05 »
PS. Bauhaus säljer ut El-nino startpaket (två mattor och bypass) för 995 eller liknande nu.

Utloggad PatrikB

SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2009, 19:43:30:30 »
Hej.
Tack för svaret.

Idag då det har varit skinande sol och högtryck så fick vi som mest upp temperaturen till 23 grader i poolen.

Jag är även inne på att skaffa mig 200 meter PEM-slang, slänga upp slangen på taket (vi har lutande tak med svarta takpannor i solläge) och koppla in denna slang i någon dränkbar pump som får cirkulera vattnet från poolen --> upp på taket i några slingor --> tillbaka till poolen.

Summan att investera blir ungefär detsamma som elnino-mattorna (exklusive elkonstanden givetvis).

Utloggad nic2

  • Budgetpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bestway 7m3, sandfilter 3m3/h, 2kW elvärmare.
    • Visa profil
SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2009, 22:10:09:09 »
Jag har en bestway 7000 liter.

Nu när det vart fint väder några dagar så är tempen ca 23 -24gr på morgonen, och på kvällen ca 27gr i poolen.

Jag kör även med en 2kW elvärmare vid behov, och under förra högtrycket i juni så körde jag värmaren på nätterna.
Vi badade då i 28gr på dagarna.

Kommer solen verkligen åt din pool hela dagen?
Verkar lite konstigt att den bara blir 23gr "varm".

En kompis som har likadan pool har elnino+ extra matta på garagetaket, han hade 34gr som mest i poolen under högtrycket i juni.

Utloggad PatrikB

SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2009, 23:07:31:31 »
Hej.

Tack för svaret.

Vad är det för värmare du har?
Är det en sådan som Jula säljer?

Jag har ställt poolen så den får så mycket sol som det är möjligt.
Tyvärr så har vi 4 stora granar som skuggar poolen ända fram till 10:30 på morgonen/förmiddagen.
Men sedan har den sol hela dagen.
Det går ej att ställa poolen på något bättre sätt.

Kanske har att göra med hur mycket man kör pumpen.
Jag kör dygnet runt (förutom då vi badar i poolen).
På natten har jag poolskydd på, typ en blå presenning.

Alltså, det går att bada i 22 gradigt vatten, jag är inte så kinkig. Jag badar dock ej då det är under 19 grader =(
Min dotter badar även då det är 15 grader.... =)

Men någon typ av uppvärming skulle vara på sin plats.
Det lutar mest åt PEM-slang på hustaket och en dränkbar pump.
Funderar på att köpa 200 meter PEM-slang på rinkabyrör och sedan en kärcher dränkbar pump på coop.
Det vore väl fan om jag inte skulle få upp temperaturen till >25 grader då.

Men jag får nog starta en ny tråd med frågor om den lösningen. =)

Utloggad nic2

  • Budgetpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bestway 7m3, sandfilter 3m3/h, 2kW elvärmare.
    • Visa profil
SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2009, 10:12:50:50 »

Vad är det för värmare du har?
Är det en sådan som Jula säljer?


Kanske har att göra med hur mycket man kör pumpen.


Japp, det är den värmaren som Jula säljer.

Hur man kör pumpen har inget med hur varm poolen blir av solen, vid mycket bad i vår pool får pumpen gå dygnet runt.

Utloggad rothman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2009, 11:12:42:42 »
Jag försökte montera mina två el-nino mattor på taket idag men tyvärr, min rusta sandfilterpump orkade inte att trycka upp vattnet dit.

Någon som har el-ninos booster pump? hur kraftig är den? jag blir lite skeptisk, den är väl bara på ca 30-40 watt och går på 12-24 volt typ.

anders

Utloggad riksvag

SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2009, 20:32:19:19 »
Jag har en Bestway på 7000 liter köpt på ÖoB, samt en Bestway 120 W sandfilterpump köpt på Rusta. På detta har jag en bubbelplast köpt på Bauhaus. Jag köpte två elnino startpaket, dvs 4 mattor, och kommer upp till ca 30 grader en solig dag. De hade rea på dem vid midsommar, 995 per styck. Jula och Bauhaus tar runt 1300 ordinarie tror jag. Är det rea nu igen? Kanske skulle slå till med ett par paket till om man skaffar sig en 14 000 liters pool till nästa sommar...

Utan mattorna låg temperaturen på max 22 grader vid varm väderlek.

Jag tänkte testa att lägga dem på taket (ligger på gräset nu) men om det inte funkade för dig rothman så gör jag nog inget åt det. De får ligga där de ligger. Eventuellt skulle man kanske koppla dem på en egen pump och en egen slinga, de tar ganska mycket flöde från pumpen som det är redan idag. Man måste dock kolla så att trycket blir max 0,3 bar på mattorna, dvs pumpen får max trycka 6 meter om det är tre meter upp till taket.

Utloggad PatrikB

SV: Ni med elnino solfångare
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2009, 21:38:56:56 »
30 grader...
Det skulle jag kunna leva med :-)

Tack för svaret riksvag.
Det betyder att det finns hopp om det även med dessa elnino-mattor.
Men det låter som man först måste uppgradera pumpen då originalpumpen som följer med är ganska eller mycket klen.
ca: 1300 liter / h och på 25 watt.
Med den pumpen kan man nog inte transportera speciellt mycket vatten speciellt långa och höga sträckor.

Jag har också sneglat på den där sandfilterpumpen på Rusta. Ser även att den reas ut nu för 747,50 sek. =)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag