Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Vi har inte PP men en i glasfiber (www.spaobad.com) vilken liknar PP. Kan bara ge possitiva omdömmen om denna. Eftersom den står emot alla slag och sparkar från barnen utan att ändra sig och har trappan inbyggd precis som du säger så rekomenderar jag PP eller glasfiber.Vi har en vit men vattnet blir skönt blåaktigt ändå. Vit kant är snyggare än en blå men det är ju en smaksak. Att välja med överrining kanske skulle vara något. Då utnyttjar man djupet fullt ut, och fräckt verkar det vara.Att välja tak, jetstream och VP gör du rätt i men räkna med att din bugget kanske spräcks för det är alltid något som man glömmer bort eller blir dyrare. Har du räknat med allt sättgrus till plattorna? Sen ser jag inte om du har med dräneringen i pool priset.Bor själv i Skåne och har allt som du tänker köpa.http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1700.0Att bli poolägare är något som jag inte ångrar.
CiteraAnledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgraderEnligt informationen från Living Qualitys hemsida ska pp poolen tåla bra mycket mer än ner till -10:PP-poolen består av svetsad genomfärgad CO-polypropylen och är en termoplast som är mycket flexibel mot böjning, slag, stora markrörelser. PP-poolen klarar höga och låga temperaturer (-30 till +92oC)[...]
Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader
PP poler är ju eg den vanligaste pooltypen, iaf i Europa.Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader. [...]
Angående förväntad livslängd, ... tittar man vad den tjeckiska tillverkaren av pp-poolen skriver på sin hemsida www.centralplast.cz så framgår det att den förväntade livslängden är 25 till 30 år. Detta förutsatt att man sköter allt rätt. Tex skriver dom (Källa: http://www.oblibene.biz/userdata/shopimg/svarovaniplastu/file/CENTRALPLAST_SE.pdf):"Poolens livslängd beror huvudsakligen pa kvalitet av svetsar, pa val av material och om poolen ärinstallerad I marken pa rätt sätt. Om alla arbeten är utförda pa riktigt, borde en pool tjäna minst25 ar. Livslägden gynnas av täckning med en presenning, eller av sättning ett tak över poolenoch dess korrekta övervintring. En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor. Vidärför rekommenderar att utrusta poolen med an UV lamp eller an annan klorfri behandling avvattnet."Denna text säger 2 saker: dels, räkna med 25 år, sen byt pool. Men även att man inte ska använda klor.Jag skriver det igen: "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor" [...]
Citat från: rsjowa skrivet juli 23, 2009, 15:49:37:37 Angående förväntad livslängd, ... tittar man vad den tjeckiska tillverkaren av pp-poolen skriver på sin hemsida www.centralplast.cz så framgår det att den förväntade livslängden är 25 till 30 år. Detta förutsatt att man sköter allt rätt. Tex skriver dom (Källa: http://www.oblibene.biz/userdata/shopimg/svarovaniplastu/file/CENTRALPLAST_SE.pdf):"Poolens livslängd beror huvudsakligen pa kvalitet av svetsar, pa val av material och om poolen ärinstallerad I marken pa rätt sätt. Om alla arbeten är utförda pa riktigt, borde en pool tjäna minst25 ar. Livslägden gynnas av täckning med en presenning, eller av sättning ett tak över poolenoch dess korrekta övervintring. En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor. Vidärför rekommenderar att utrusta poolen med an UV lamp eller an annan klorfri behandling avvattnet."Denna text säger 2 saker: dels, räkna med 25 år, sen byt pool. Men även att man inte ska använda klor.Jag skriver det igen: "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor" [...]Jag påtalade för den svenska återförsäljaren att fabriken säger att "klor är dåligt", ... jag väljer att redovisa hans svar i helhet här, när jag frågade varför dom säger "En icke obetydlig effekt har en minimal användning av klor": "Stämmer intePP-plast har ovanligt stor kemikalietålighet mot både sura och alkaliska kemikalier om du jämnför det mot andra plaster. Det är egentligen bara Teflon som har bättre kemikalietålighet vad gäller sura kemikalier. PVC som hårdplast har ochså bra kemikalietålighet framför all mot sura kemikalier. UV-strålningen från solen påverkar plasten mer liksom alla organiska material och stark UV-bestrålning under lång tid kommer PP-plasten att bli spröd. (OBS detta kan inte en svensk sommar komma upp i de UV-doser som krävs för att göra PP-plasten spröd.) Varför de skriver så tolkar jag det som att de är rädda för missfärgningar/blekning av plastenfärgen. Eftersom plasten är genomfärgad så skulle man få en missfärgning av en tappad klorpuck som legat minst ett par dagar i poolen så gär det teoretiskt att ta fram en varmpuftspistol och värma plasten och färgpigmentet flyter ut och missfärgningen i stort försvinner. Detta har jag gjort med men ny pool som inte var vattenfylld.Det enda som inte PP-plasten gillar är koppar och det är ju en metallSamma effekt har du med en linerpool att sprödheten kommer inte från kloret utan att mjukgöraren försvinner bort. Missfärgningar av linern går inte att göra något åt efter det är ett färgpigment som sprutats på linern"Humm, jo, förklaringen ovan känns acceptabel i mina ögon.
Hej !Tycker du ska tänka ett varv till innan du bestämmer vilken storlek på pooltak ni väljer, finns det möjlighet så välj Klasik C. Ni får då ett väldigt användbart område under tak, där man kan ha några stolar, torkställning för handdukar, CD-spelare samt förvara badleksaker på, på vintern kan man använda det som förvaringsutrymme för t.ex trädgårdsmöbler & dyl. Händer väldigt ofta att våra ungar och kompisar bara sitter i poolhuset inte för att bada utan bara "snacka" för det är en mysig plats att vara på.Vi tycker att detta området i vårt poolhus är guld värt, man har någonstans att stå och torka av sig, byta om på eller bara sitta och mysa i under tak. Varmt och gott att stå barfota på, som golvvärme blir det också när man väljer att lägga stenplattor runt poolen.Pooltak gör att man badar mer också tror jag, än om man inte hade haft det, spelar liksom ingen roll om det regnar, blåser, kallt i luften eller vilken tid på dygnet man väljer att bada.....så enkelt att bara öppna dörren och ta ett dopp Just nu har vi ca. 21 grader ute, har varit molnigt och regn ett par dagar, i poolhuset är det 35 grader & 29 i vattnet Lycka till med Ert poolbygge !!LOTTERÖD
Efter jag postat min fråga här, hann jag även med att dra en offertförfrågan till www.livingquality.com också. När jag kollade mailen i morse så hade jag redan ett seriöst svar av dom, wow. Ruskigt snabbt svar! (sover man inte i skåne??) Summerar jag lite så ser jag att det inte skiljer så mycket rent ekonomiskt i respektive pool-alternativ för mig. Dock verkar det som om jag behöver göra mer jobb på egen hand med pp-poolen (fast med reducerat totalpris förstås). Sen diffar det även på pris för jetstream och värmepump till pp-poolens fördel. + att jag med pp-poolen i mitt fall kommer undan med ett Klasik B tak, istället för det större Klasik C (folkpools romand-endtrappa ligger ju liksom "utanför") ).Totalt ca 56 000 "billigare" med pp-poolen i utbyte mot "några" timmars jobb, vilket känns rätt överkomligt trots allt.===============FolkpoolKomplett material till poolen, 4 * 8 romand end 174 000Pooltak Klasik C (inkl 2 extra skenor + frakt) 80 000Entreprenad, poolmontage, arbete, inkl grävning + grus 50 000Marksten (läggning själv) 25 000El-material + arbete 10 000Isolering/dränering (isolering endast sidor) 5 000Summa 344 000===============PP-poolKomplett material till poolen (4 * 8, med invändig gaveltrapp) 155 000Pooltak Klasik B (inkl 2 extra skenor + frakt) 61 100Entreprenad, grävning + material 25 000Marksten (läggning själv) 25 000El-material + arbete 10 000Isolering/dränering (även isolering under) 12 000Summa 288 100===============En nackdel med formgjuten pool jag läste här tidigare är ju att det blir lite svårt om det kommer fram berg där man tänkt haft poolen. För min del är det lättgrävt, nästan bara sand faktiskt.Men tar gärna emot mer fördelar/nackdelar med pooltyperna, please...