Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?  (läst 49230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« skrivet: juli 23, 2009, 00:01:50:50 »
Ju mer "poolkunskap" man får desto mer inser man att man inte vet...

Jag är i startgropen för ett litet höstprojekt, dvs att bygga pool. :) Hade efter initiala efterforskningar bestämt att det ska bli en folkpool 4 * 8 med roman end-trappa, en long life liner, värmepump, saltgenerator, jetstream, lite extra belysning etc samt ett pooltak på skenor; Idealcover's Klasik C.

Hela kalaset räknar jag landa på ca 350 000 om jag lejer bort arbetet (förutom att jag lägger marksten runt poolområdet själv). Då är montering av pool samt grävning (inkl grusmaterial, samt bortforsling av jord ca 50 000) inkluderad.

Har naturligtvis läst en hel del på detta eminenta forum med alla hängivna anhängare  O0  ... men jag har ännu inte förstått vilken pooltyp som blir bäst för just mig!?

Jag har nämligen börjat tveka lite om val av pooltyp (liner kan gå sönder, den blir spröd med åren, bleks osv). Livslängd för övrigt passar mig fint med den NTR A-tryckade stommen, beräknad livslängd är ca 50 år, och linjer (om allt går bra) ca 25 år. Jag har en släkting som har en tryckad poolstomme som är över 40 år nu, den fungerar hur fint som helst, ... även om deras linern känns rätt "B i kvalitetskänsla" (gammal) liksom...

Läser en hel del av er som har kört med pp-pool (Co-Polypropylen via http://www.livingquality.com/pppoolen.html) och funderar hur det skulle vara om jag valde en sån istället? Så jag undrar nog (ursäkta allt dravel initalt):
- Hur kom NI fram till att just denna pooltyp passade er?
- Hur lång hållbarhet har pooltypen, vet ni?
- Går de svetsade skarvarna sönder? Vad gör man då, går det att laga enkelt (vem?)?

Kortfattat: Vad är pp-poolens fördelar/nackdelar jämfört med en traditionell liner-pool?

 <hmm>

// Jonas
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2009, 08:46:42:42 »
Hej Jonas och välkommen!
Oavsett vilken pool typ du väljer så gör du helt rätt som bygger pool.

Vi har en PP pool och orsaken till att vi valde en sådan typ av pool är att vi slipper liner och eventuellt liner-byte om olyckan skulle vara framme.
Det verkade så krångligt med liner, man måste få bort alla veck och vad jag har förstått händer det ibland att veck ändå finns kvar när man fyllt upp poolen.  I och med att vi har hund så hade nog risken varit större att linern blev försörd ifall våran lilla vovve tog sig ett bad, vilket hon har gjort en hel del och i början ville hon upp så fort som möjligt och krafsade på kanten innan hon upptäckte att det faktiskt finns en trappa att gå upp på. Då var jag faktiskt glad att vi inte hade en liner pool, potentiell reva i linern.

Dessutom var ju byggtiden kortare i och med att vi inte behövde bygga stomme, bara ner med "badkaret" och återfylla.

Hållbarheten på dessa pooler återstår att se, i och med att dom är relativt nya så har jag inte hört något ännu om att dom inte skulle ha lång livstid, tiden får utvisa. Skulle plasten bli ful på sikt är det väl egentligen inget som hindrar att man i efterhand sätter en liner i den.

Du gör helt rätt som satsar på pooltak, dels kan du förlänga säsongen en bra bit, dels slipper du en del städning.
Jösses vad björkfrön vi hade här för några dagar sedan, hade jag inte haft tak på poolen hade jag garanterat haft en hel del att göra .

MVH Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2009, 11:15:19:19 »
...I och med att vi har hund så hade nog risken varit större att linern blev försörd ifall våran lilla vovve tog sig ett bad, vilket hon har gjort en hel del och i början ville hon upp så fort som möjligt och krafsade på kanten innan hon upptäckte att det faktiskt finns en trappa att gå upp på. Då var jag faktiskt glad att vi inte hade en liner pool, potentiell reva i linern.
...
MVH Majja


Tack Majja

Har själv tidigare haft en stor hund med kraftiga klor och tassar, ... jag verkligen ser framför mig din hund som krafsar på en liner-kant och fibrilt försöker komma upp, ajaja, hade nog inte blivit så fint alla gånger...  ::) :D  :D

Idag dock ingen hund, ... bara en massa barn...  :)

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2009, 11:35:33:33 »
Efter jag postat min fråga här, hann jag även med att dra en offertförfrågan till www.livingquality.com också.

När jag kollade mailen i morse så hade jag redan ett seriöst svar av dom, wow. Ruskigt snabbt svar! (sover man inte i skåne??) <antman>

Summerar jag lite så ser jag att det inte skiljer så mycket rent ekonomiskt i respektive pool-alternativ för mig. Dock verkar det som om jag behöver göra mer jobb på egen hand med pp-poolen (fast med reducerat totalpris förstås). Sen diffar det även på pris för jetstream och värmepump till pp-poolens fördel. + att jag med pp-poolen i mitt fall kommer undan med ett Klasik B tak, istället för det större Klasik C (folkpools romand-endtrappa ligger ju liksom "utanför") ).

Totalt ca 56 000 "billigare" med pp-poolen i utbyte mot "några" timmars jobb, vilket känns rätt överkomligt trots allt.

===============
Folkpool
Komplett material till poolen, 4 * 8 romand end 174 000
Pooltak Klasik C (inkl 2 extra skenor + frakt)    80 000
Entreprenad, poolmontage, arbete, inkl grävning + grus    50 000
Marksten (läggning själv)   25 000
El-material + arbete    10 000
Isolering/dränering (isolering endast sidor)   5 000
Summa    344 000
===============
PP-pool
Komplett material till poolen (4 * 8, med invändig gaveltrapp)   155 000
Pooltak Klasik B (inkl 2 extra skenor + frakt)    61 100
Entreprenad, grävning + material   25 000
Marksten (läggning själv)   25 000
El-material + arbete    10 000
Isolering/dränering (även isolering under)   12 000
Summa   288 100
===============

En nackdel med formgjuten pool jag läste här tidigare är ju att det blir lite svårt om det kommer fram berg där man tänkt haft poolen. För min del är det lättgrävt, nästan bara sand faktiskt.

Men tar gärna emot mer fördelar/nackdelar med pooltyperna, please...

--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2009, 11:48:16:16 »
PP poler är ju eg den vanligaste pooltypen, iaf i Europa.
Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader. Nu kanske det inte händer så ofta i södra Sverige men det var ett viktigt argument för mig i val av pooltyp.
Vidare känns det inte som PP poler är riktigt uttestade i vårat klimat och skulle något hända (typ sprickbildningar) så blir det en jobbig sak att fixa till.
Vi har ju även läst här på forumet om att det dyker upp svårbehandlade beläggningar.....

Nä.. Linerpool känns bättre... men jag har inget emot att det finns massa försökskaniner där ute som testar PP poler för fördelen med dessa är ju alla roliga former man kan få. Vem vet, nästa hus kanske blir en PP pool.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2009, 11:57:02:02 »
Vi har inte PP men en i glasfiber (www.spaobad.com) vilken liknar PP. Kan bara ge possitiva omdömmen om denna. Eftersom den står emot alla slag och sparkar från barnen utan att ändra sig och har trappan inbyggd precis som du säger så rekomenderar jag PP eller glasfiber.

Vi har en vit men vattnet blir skönt blåaktigt ändå. Vit kant är snyggare än en blå men det är ju en smaksak. Att välja med överrining kanske skulle vara något. Då utnyttjar man djupet fullt ut, och fräckt verkar det vara.

Att välja tak, jetstream och VP gör du rätt i men räkna med att din bugget kanske spräcks för det är alltid något som man glömmer bort eller blir dyrare. Har du räknat med allt sättgrus till plattorna? Sen ser jag inte om du har med dräneringen i pool priset.

Bor själv i Skåne och har allt som du tänker köpa.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1700.0

Att bli poolägare är något som jag inte ångrar.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #6 skrivet: juli 23, 2009, 12:31:54:54 »
 
Citera
Anledningen till att den aldrig riktigt etablerat sig är att PP inte mår bra när temperaturen går under 10 minusgrader

Enligt informationen från Living Qualitys hemsida ska pp poolen tåla bra mycket mer än ner till -10:
PP-poolen består av svetsad genomfärgad CO-polypropylen och är en termoplast som är mycket flexibel mot böjning, slag, stora markrörelser. PP-poolen klarar höga och låga temperaturer (-30 till +92oC)

Som jjboy skriver, dessa typer av pooler tål både slag och sparkar  bra (har man tonåringar som drar hem polare på bad så kan det gå rätt så hett till i poolen), hur en liner klarar detta kan jag inte uttala mig om då jag aldrig haft en liner pool.

Sedan så tror jag att disskussionen angående svårbehandlade beläggningar inte handlade om pp pooler, det var något annat material. Själv har jag inte fått någon som helst beläggning, men det kan säkert hända oavsett vilken sorts pool man har, det beror nog på vad som hamnar i poolen.

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2009, 13:21:00:00 »
Jissus

tror ni verkligen att en linetrpool inte går att bada i utan att linern spricker >:D >:D
Slag o sparkar jo just det... hela poolen brakar ihop ;D ;D

Linerpool ger en mjuk o härlig botten som tyvärr inte tål att man tyger ner o sätter en kniv i den, därför har vi sagt till våra ungar att INTE ha kniv i badbrallorna när dom badar.

Naturligtvis skriver en försäljare hur förträfflig deras produkt är MEN går vi på fakta så är
Ren PP ej UV beständig samt vid temp under -10 gr C blir den porös.
Detta kan kompenseras genom att mixa PP med div ingridienser.
MEN
Jag har ett väldigt dåligt förtroende för hur dessa tillfixade PP-granulater produceras och kvalitetskontrolleras. Är även mycket tveksam till hur dessa eg har uthållighetstestats.

Ta gärna exempel med bilar, ständigt drabbas biltillverkarna av att deras plastkomponenter falerar över tiden och personligen tror jag att deras plast-testbudget är 1000ggr så stor som en pooltillverkares.

Sedan finns det visst även någon PP pooltillverkare som använder sig av återvinnet PP.... Brrrrrrrr snacka om att tigga om problem långsiktigt.

Men som sagt, jag ser fördelar med materialet om alla risker elimineras och enda sättet att det kan ske är verkliga tester.

So please keep on testing!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2009, 13:33:05:05 »
Självklart tror jag inte att en liner spricker hur lätt som helst, men som jag tidigare nämnde, ett par hundklor kan säkert göra en reva i linern, därför valde vi att inte ha en pool med liner.

Nä, självklart ska man inte ha kniv i badbrallan när man badar (inte ens i en pp pool), men vet du vad våra tonåringar har i en ficka i badbrallorna: En kapsylöppnare som sitter fast på ett snöre, ska vara så enligt modet , och man kan ju inte bada i något annat billabong badbrallor  ::) ::) ::)

Som jag sa i mitt första inlägg i denna tråden, tiden får utvisa hur bra pp poolen är, jag tog chansen att vara försökskanin  ;D

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2009, 13:35:24:24 »
Jissus

[...]
Linerpool ger en mjuk o härlig botten som tyvärr inte tål att man tyger ner o sätter en kniv i den, därför har vi sagt till våra ungar att INTE ha kniv i badbrallorna när dom badar.
[...]


Ja, noterat, ska lägga till i badregelboken till kidsen att lägga undan knivarna.
 >rulla<  >rulla<  >rulla<
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag