Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Test av Texsun poolsolfångare.  (läst 13870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5567
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #10 skrivet: mars 29, 2010, 12:24:37:37 »
Piteåtrakten.
Det kom runt 30 cm i helgen också...

Vi brukar kunna köra skoter på långfredan, men det brukar vara sista chansen, nu har vi inte ens haft ett enda blidväder som gjort att snön börjat sätta sig eller smälta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Pake

SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #11 skrivet: april 05, 2010, 14:17:03:03 »
ska också köpa lika solfångare som du håller på att greja med, intressant tråd!

och tittar man ut i Gävle så.. jo nog snöar det här också.. suck!!! sommar nu!!

Utloggad lugaid

SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #12 skrivet: juni 28, 2010, 12:14:11:11 »
Hur har det gått med solfångarna?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5567
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Texsun poolsolfångare.
« Svar #13 skrivet: juni 28, 2010, 16:30:55:55 »
Det funkar, men jag har lite dåliga förutsättningar.
Dels har jag lite för lite solfångare, vara 14.4 m2 till 32 m2 pool.
Dels har jag väldigt varmt vatten i min pool, runt 32-33 grader, vilket gör att man tappar rätt mycket timmar när solfångarna kan bidra jämför med om man ligger på en pooltemp runt 26-28 grader vilket är normalt.

Idag har vi alla fall haft rätt bra väder, och solfångarna har laddat in rätt många kWh.
Har grafer på temperaturerna och uteffekten här: http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=5

Uteffektkurvan visar rätt när cirkulationen genom solfångarna är igång, men driver iväg lite när pumpen står still, men genom att titta på solflöde, och soleffekt kan man se när det är verklig uteffekt som varit.

Jag gissar att de bidragit med ca 25 kWh idag trots att lufttempen bara ligger på knappa 20 grader ute.
Har alltså sparat runt 25 kr idag om jag istället hade värmt med el, och när jag värmer med värmepump sparar de istället runt 6.25 kr en dag som denna.
När jag får rätta effektberäkningen att fungera i Logger 2020-konceptet kommer jag att kunna redovisa en tillförlitlig graf över uteffekt från solfångarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag