Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur mycket temp tappar ni på natten?  (läst 10006 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Hur mycket temp tappar ni på natten?
« skrivet: juni 28, 2009, 08:37:57:57 »
Jag har nu ca 23 grader utan uppvärmning.  Solfångarna (Texsun X-flow) levereras på måndag eller tisdag. Intressant är att över natten tappar jag ca 0,3 - 0,5 grader med bubbelplast samt mitt täcket i presenningsmaterial. Med bara bubbelplasten försvinner ytterligare ca 0,3-0,5 och utan något täcke tappar jag ca 1,5. Jag vet att volym, yta, nattemperatur m.m. gör det svårt att jämföra men det vore ändå kul att höra andra.

Jag har en välisolerad markpool på knappt 30m3 och en yta på ca 18m2. NAttempen har legat på 10-12 grader. Jag har sett i andra trådar att en del tappar uppåt 2 grader med täcke. Vad har ni för pooltyp, täcke, isolering o.s.v?

Jag har försökt minimera värmeförlusterna så långt det är rimligt möjligt i bygget. Jag vill verkligen klara mig med solpaneler och slippa VP.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2009, 09:25:56:56 »
Jag tappar ungefär 0,5-1 grad över natten nu när det är varmt  o 1-1½ när det är kyligare. Min har ett tätt skydd i skenor.
Oisolerad markpool ca: 32 kubik. Nu använder jag bara solfångarna.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2009, 10:12:21:21 »
....Jag har försökt minimera värmeförlusterna så långt det är rimligt möjligt i bygget. Jag vill verkligen klara mig med solpaneler och slippa VP.
Solpanelsvärmen lär du väl inte kunna "magasinera" <dontkn> så den genererar "bara" värme när "lampan"  <sol> lyser antar jag?

Finns en del tid. trådar om bl.a. temp.- och uppvärmningskostnader http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1725.msg13246#msg13246.

Generellt för egen del gäller att i spannet vid minimum plus 10 grader dagtid och minimum plus 5 grader nattetid (längre perioder) så klarar jag att hålla mina 28-29 grader med hjälp av bergvärme-VP och under 1 grads "förlust" nattetid (ca. 0.5-1.0) - under dessa grader tappar jag mer än 1 grad oavsett täckt när vi inte badar.
47 kubikspool utan s.k. "Eone-styggelse"  ;D (=pooltak).
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2009, 11:46:52:52 »
Hej

Jag har en murad markpool på 10 x 5 meter och 80 m3 vatten. Värmer med soolfångare i bästa läge. Med nuvarande teperatur så tappar 1 grad när jag täcker med poolguarden och 2 grader när poolen är öppen under natten. Solfångarna ger mig drygt +2 grader under dagen. Jag tar då morgondoppet i ca 23-24 grader och kvällsdoppet i 25-26 grader. Varma dagar uppskattar jag och mina tre söner bad i dessa temperaturer. Min underbara hustru vill dock gära ha det lite varmare..

Hej från Bjärred
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Drogen

SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2009, 15:37:38:38 »
Solpanelsvärmen lär du väl inte kunna "magasinera" <dontkn> så den genererar "bara" värme när "lampan"  <sol> lyser antar jag?

Precis, poolen är ju det enda "magasinet" jag har, så att minimera förlusterna blir minst lika viktigt som att kunna tillföra värme, speciellt i vårt klimat...

Anledningen till att jag vill slippa VP är att vi bor litet med liten tomt. Hur jag än placerar en VP såkommer den att störa en del när den går. Både oss och grannarna. Man kan i.o.f.s. bygga in den, köra mest på natten o.s.v. men lägger jag 10 000.- på solvärmen så vill jag inte lägga ytterligare 15'-20' på VP. Så antingen sol eller VP och nu blev det solvärme och jag får göra det bästa av det. Och det är ju en liten utmaning det också...  :)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2009, 00:45:45:45 »
Min pool förlorar om. 2-3 grader på natten, men jag har inte en däck på för att hålla värmen. Det är annars en bra idé, men lite besvärligt. För närvarande är 27 grader på kvällen och 24-25 på morgonen. <sol>
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2009, 07:11:57:57 »
Just nu ca 3 grader på nivån 31 --> 28 över natten. När det är svalare i poolen så sjunker tempen mindre även om det är kallare nätter, låter märkligt men det är min observation :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad William

SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2009, 07:30:12:12 »
Igår kväll vid 21-tiden hade jag 25° i poolen och 24 i luften (skulle haft mer om jag inte behövt
fylla på 1 000 - 1 200 liter efter läckaget) så jag premiärbadade. Min fru har badat sen Midsommar.
Stängde av cirkulationen då. Var ute och kollade nu och termometern visade på aningen över 23°, men nu på morgonkvisten har vi fått en regnskur och lufttemperaturen är "bara" på 16°.

Glömde skriva att poolen inte varit täckt under natten.
« Senast ändrad: juli 01, 2009, 07:41:13:13 av William »
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2009, 17:03:19:19 »
hej
tappar inte så mycket i denna värme, över natten c:a 0,5 grader
när det är kallare på nätterna 1-2 grader
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket temp tappar ni på natten?
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2009, 22:12:58:58 »
Jag har nyligen börjat logga, så jag har ingen lång erfarenhet.
Men jag kommer att titta på olika driftsfall. Just nu har jag kört utan täcke och full cirkulation under natten, dvs det sämsta fallet.
under denna veckas kanonväder ger det:
- maxtemp ca 28,7 grader kring kl 17
- mintemp ca 25,7 grader kl 8 på morgonen
Igår var det en ganska varm och fuktig natt i göteborgstrakten. Då blev differensen bara 1,5 grader.
Jag kommer sedan att logga med täcke och med och utan cirkulation, samt försöka korrelera mot dagstemperaturen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan