VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Excelkalkyl uppvärmning  (läst 5997 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PGVInvest

Excelkalkyl uppvärmning
« skrivet: juni 05, 2007, 21:49:17:17 »
Jag håller på att snickra ihop en excelkalkyl där jag skall kunna få en uppfattning om hur mycket el som kommer att förbrukas för att hålla min bassäng i ett visst antal grader.

Jag har lagt in värde som COP värde på värmepump, elpris, antal kubikmeter vatten etc etc och jag har gjort en schablon som säger att temperaturen sjunker 2 grader på natten, men

finns det något bra mätvärde för att avgöra hur mycket pooltemperaturen sjunker vid en viss temperaturskillnad t ex:

Om det på natten är i snitt 16 grader och min pool är 30 grader på kvällen kan jag räkna med att temperaturen sjunker 3 grader
Om det på natten är i snitt 18 grader och min pool är 25 grader på kvällen kan jag räkna med att temperaturen sjunker 2 grader

Med min schablon så här långt har jag kommit fram till att det kostar mig 4.371 kronor att i maj månad driva poolen från 12 grader till 30 grader och sedan hålla den där fram till slutet på september.

Kan det vara "rimligt"?

Har en Pahlens maxitemp 51 med COP 4,5 och ett elpris på 1,10 SEK

Poolgiganten

Utloggad matsa

SV: Excelkalkyl uppvärmning
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2007, 22:43:11:11 »
Hej !
Om poolen är isolerad runt om och du har ett bubbelplast täcke på på natten på vattenytan så sjunker nog bara tempen ca 1 grad under natten !
Så är det i alla fall med vår pool vid pooltemp mellan ca 22-27 grader !
 ;)
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Excelkalkyl uppvärmning
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2007, 23:25:51:51 »
Tyvärr blir det nog inget mer än en rolig gissningslek som inte har så mycket med verkligheten att göra!
Varför så pessimistisk? jo det är för många variabler!
Blåst, utetemp (dygnet runt), vattentemp, COP, isolering, hur mycket vatten fylls på och allt annat som varierar!

Köp en separat elmätare, koppla allt du vill mäta till den, läs av kWh-förbrukningen tillsammans med högsta/lägsta utetemp och aktuell vattentemp varje dag och mata in i excell, en sommar sen ligger du rätt nära att gissa rätt i framtiden!

Om du orkar och kan skulle du kunna extrapolera värden tidigare för en kvalificerad gissing!

Men det skulle ändå vara kul att se ditt excelark som du tänkt det hela! ....fast nu är man väl diskvalificerad......?

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad PGVInvest

SV: Excelkalkyl uppvärmning
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2007, 06:18:17:17 »
RLA,
Jag inser att det är omöjligt att få 100% sanna siffror. Jag har kopplat en elmätare till värmepumpen och egentligen vill jag bara se vid som blir rimligt. Om jag kör med 30 grader och det kostar mig 8.000 under 5 månader så känns det som om något skulle vara "fel, men om det ligger runt 4-5.000 känns det som om att man får vad man förväntat.

Bifogat finns kalkylen som zipfil (med risk för att det finns något fel i den).

Formeln för vattenuppvärmningen har jag tagit från senaste villaägaren.

EDIT:
Har lagt till en liten kalkyl för nattsänkning. (Min VP har förbrukat 16 Kwh i natt och poolen har fortfarande 24 grader precis som igår kväll)
« Senast ändrad: juni 06, 2007, 06:34:57:57 av PGVInvest »

Utloggad SingingSailor

SV: Excelkalkyl uppvärmning
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2007, 08:15:57:57 »
Hej,

Jag har också funderat på vad det kostar att värma upp, och gjort en mätserie sedan en tid tillbaka. Jag bifogar ett excelark om du vill jämföra.
Syftet för mig att jämföra effekten av olika isolering av poolen. Jag har en Intex ovanmarkspool, 5,5x2,8x1,3m, och jag insåg snabbt att det inte skulle gå att hålla värmen om jag inte isolerade den.
Mitt mål att kunna hålla poolen på ca 30 grader i sommar mha 6 kvm solpaneler på taket (effektiva Lesol 5) + några kilo pellets i stödkörning per dag.
För att klara det så behöver poolen sjunka max 1-1,5 grad i snitt per natt.  Erfarenhet hittills visar att temp en solig dag kan stiga 3 grader, och en igenmulen dag kan pelletsen med min halvautomatstyrning ge ca 1 grad, så i snitt gissar jag att det ger ca 1,5 grader.
Din beräkning verkar vettig i sig, men du verkar inte ha tagit hänsyn till förändringar under dagen?
Dock håller jag med RLA och matsa; det finns för många variabler, och isolerar du kan du nog räkna med ca 1 grads förlust / natt.
Tips: Vill du ha en enkel men hyffsad uppskattning så sök på uppvärmningskostnader här på forumet, då får du andras erfarenhet. Annars kan du göra som jag och mäta och beräkna - om du tycker det är kul  <sol>

Edit: Ingen winzip på denna datorn, fick bli en skärmdump av mitt diagram istället. Jag "standarkorrigerar" mina mätvärden mha antagandet att temp förlusten är proportionell mot dels skillnaden mellan pooltemp och minsta nattemp ute, dels mot tiden mellan temp mätnigarna (då jag inte mäter vid samma tidpunkter...)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad vasjpett

SV: Excelkalkyl uppvärmning
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2008, 12:51:54:54 »
Hej.

Hur går det med mätningen? du fått fram mer data.
Jag drog igång värmen i lördags kväll och då var det 18 grader i poolen.
I morse hade jag 26 grader och har förbrukat ca 470 kWh via fjärrvärme på ca 85 timmar.
Det är ca 30 kubik vatten och den är täckt med ett standardöverdrag.
Och det har varit runt +2 och -1 grader om nätterna och runt +6 till +10 om dagarna.

/Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag