Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: bestway standard pump och sandfilter problem  (lĂ€st 6586 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad dirren

bestway standard pump och sandfilter problem
« skrivet: juni 24, 2009, 22:51:50:50 »
HallÄ alla glada
jag har köpt en Bestway 24 000 l pool, med denna följde en standard pump pÄ 1500 gallon. jag köpte samtidigt ett sandfilter av samma fabrikat.
Nu till problemet.
Om man sÀtter dit slangarna som följde med poolen och standard pumpen sÄ ser det jÀtte bra ut , men dessa passar hÀpnadsvÀckande nog inte i sandfiltret, dÀr Àr det en koppling med en vanlig platt oring som tÀtar, pÄ standardpumpen sÄ Àr det 2 st oringar som sÄ att sÀga skall tryckas in i röret pÄ sjÀlva pumpen ...(fattar nÄgon ??)
De Àndar som Àr med till sandpumpen Àr för smÄ för de hÄl som finns i poolen sÄ dessa gÄr inte att anvÀnda . Enda lösningen som jag kan se Àr att ha nÄgon form av mellankoppling mellan standardpumpens slangar och det nya sandfiltret...men jag kan inte hitta nÄgra sÄdana pÄ tillverkarens hemsida....
har nÄgon annan haft problemet , och hur löste du / Ni detta ???
Prylarna Àr köpta pÄ Toys rus...och dom fattade sjÀlvklart inte
HJÄÄÄÄÄÄÄLP

Utloggad Henric

• Nybörjare
  • Kan lite
  • **
  • Stad/land: Bromma, Sthlm
  • Antal inlĂ€gg: 24
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: bestway standard pump och sandfilter problem
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2009, 23:51:16:16 »
Det brukar vara 32 eller 38 mm slangar till dessa pooltyper dessutom bör slangarna sÀkras med slangklÀmmor.

MÀt diametern pÄ sandfiltrets och pÄ poolens anslutningar, sen kan man Äka ivÀg till nÀrmsta poolshop och se till att fÄ rÀtt slang alternativt adapters.

Jag kanske har missuppfattat det hela, det vore bra med en bild pÄ problemet.

Hittade dock detta pÄ BestwayŽs sidor:

http://www.bestway-service.com/comersus/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=325

ser ut som adapters för att anvÀnda sandfilter, kanske lösningen pÄ problemet.

Importerad Intex Rörpool, 200x300x075cm med SpeedClean sandfilter 5500 l/h och 3kW vÀrmare frÄn Steinbach. Kör med klor. 30 mm frigolit under poolen som stÄr pÄ trÀdÀck. Numera ocksÄ belyst nattetid.

Utloggad dirren

« Svar #2 skrivet: juni 25, 2009, 00:05:56:56 »
Du har rÀtt, jag fÄr ta med mig slangarna till poolhajen i Linköping dÀr jag bor och frÄga....
Jag skall i vart fall ta kort pÄ det hela i morgon

men jag ska försöka förklara nÀrmare

I poolen sÄ Àr det ca 5 cm hÄl dÀr man skruvar fast 2 st plattor med tÀtning emellan, den ena har en gÀnggÄng som som man i sin tur skruvar fast en avstÀngnings ventil , pÄ denna finns ytterligare en gÀnga dÀr man skruvar fast sjÀlva slangen som gÄr till filtret , slangen Àr fÀrdig med fasta kopplingar i bÄda Àndarna, den ena med en plan packning som sÀtts mot avstÀngningsventilen i poolen , den andra Ànden Àr ett slags bajonettfÀste med 2 st oringar som sitter pÄ sjÀlva röret pÄ kopplingen , denna skjuts in i originalfiltret och sÀkras sedan med en lekande plastmutter som sitter pÄ sjÀlva slangkopplingen.

PĂ„ sandfiltrets slang  Ă€r det istĂ€llet en vanlig gĂ€nggĂ„ng med platt packning  i den andra Ă€nden Ă€r det bara sjĂ€lva slangen som Ă€r tĂ€nkt att skjutas pĂ„ och sĂ€kras med en slangklĂ€mma. MEN, den delen som skall fĂ€stas i poolen (hĂ€r förutsĂ€tter man att man ska ta bort originaldelarna ) har för liten tĂ€tande yta, ca 4,8 cm sĂ„ den faller bara igenom hĂ„let i poolen , det finns heller ingen gĂ€nggĂ„ng pĂ„ denna utan bara en slĂ€tĂ€nde , sĂ„ jag fattar faktiskt inte hur man skall fĂ„ denna att tĂ€ta Ă€ven om hĂ„len hade varit mindre.

För att ytterligare komplicera sÄ Àr det olika tjocklek pÄ slangarna , annars hade man ju kunnat kapa av originalslangen och sedan skarvat ihop denna med den delen av slangen till sandfiltret som kopplingen sitter pÄ...men jag har inte hittat nÄgra skarvmuffar heller.....
JÀtte bekymmer alltsÄ, man kan ju undra hur dom har tÀnkt ??

« Senast Ă€ndrad: juni 25, 2009, 08:14:11:11 av dirren »

Utloggad Henric

• Nybörjare
  • Kan lite
  • **
  • Stad/land: Bromma, Sthlm
  • Antal inlĂ€gg: 24
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2009, 00:36:39:39 »
Du tror inte att det Àr sÄ att man behöver den dÀr Bestway adaptern som finns avbildad lÀngre upp dÄ?

Alternativet Àr vÀl som du sÀger att kapa slangarna och hitta lÀmpliga skarvar hos poolkillen.
Importerad Intex Rörpool, 200x300x075cm med SpeedClean sandfilter 5500 l/h och 3kW vÀrmare frÄn Steinbach. Kör med klor. 30 mm frigolit under poolen som stÄr pÄ trÀdÀck. Numera ocksÄ belyst nattetid.

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme