Du har rÀtt, jag fÄr ta med mig slangarna till poolhajen i Linköping dÀr jag bor och frÄga....
Jag skall i vart fall ta kort pÄ det hela i morgon
men jag ska försöka förklara nÀrmare
I poolen sÄ Àr det ca 5 cm hÄl dÀr man skruvar fast 2 st plattor med tÀtning emellan, den ena har en gÀnggÄng som som man i sin tur skruvar fast en avstÀngnings ventil , pÄ denna finns ytterligare en gÀnga dÀr man skruvar fast sjÀlva slangen som gÄr till filtret , slangen Àr fÀrdig med fasta kopplingar i bÄda Àndarna, den ena med en plan packning som sÀtts mot avstÀngningsventilen i poolen , den andra Ànden Àr ett slags bajonettfÀste med 2 st oringar som sitter pÄ sjÀlva röret pÄ kopplingen , denna skjuts in i originalfiltret och sÀkras sedan med en lekande plastmutter som sitter pÄ sjÀlva slangkopplingen.
PÄ sandfiltrets slang Àr det istÀllet en vanlig gÀnggÄng med platt packning i den andra Ànden Àr det bara sjÀlva slangen som Àr tÀnkt att skjutas pÄ och sÀkras med en slangklÀmma. MEN, den delen som skall fÀstas i poolen (hÀr förutsÀtter man att man ska ta bort originaldelarna ) har för liten tÀtande yta, ca 4,8 cm sÄ den faller bara igenom hÄlet i poolen , det finns heller ingen gÀnggÄng pÄ denna utan bara en slÀtÀnde , sÄ jag fattar faktiskt inte hur man skall fÄ denna att tÀta Àven om hÄlen hade varit mindre.
För att ytterligare komplicera sÄ Àr det olika tjocklek pÄ slangarna , annars hade man ju kunnat kapa av originalslangen och sedan skarvat ihop denna med den delen av slangen till sandfiltret som kopplingen sitter pÄ...men jag har inte hittat nÄgra skarvmuffar heller.....
JÀtte bekymmer alltsÄ, man kan ju undra hur dom har tÀnkt ??