VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mängden fritt klor i samband med pooltak  (läst 5867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mängden fritt klor i samband med pooltak
« skrivet: juni 22, 2009, 10:45:46:46 »
Tar det lång tid att få ned mängden fritt klor om man inte badar så mycket samt har taket stängt mycket?
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Tabletterna visar fortfarande högre än 3 och jag har inte lagt i några klorpuckar på 1,5 vecka.

Nu ska det bli bättre väder så nu kanske man tar av det lite mer men samtidigt så har man små barn själv samt har grannarna det vilket gör att man inte vågar ha det av så ofta som man kanske skulle behöva för att få bort kloret.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2009, 19:10:32:32 »
hej
att ha pooltaket på är väl ungefär som att ha täckduken på.
har du kollat med 50 testet ( hälften poolvatten och hälften kranvatten) vad du har för klorhalt du kan ju ha mycket mer och då tar det ju längre tid badar man mycket så förbrukas ju också mera klor.
Bjud in kvarteret till bad ;D
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2009, 14:12:06:06 »
Genom att kolla 50/50 så ser det ut som att jag runt 4-5 nu via tabletterna.
Har även en digital mätare som går till 6. Får kolla med den nu när jag får tag i tabletter till den.
När jag väl har kommit ned till rätt nivå gäller det att komma fram till ett sätt att få rätt dosering via veckopuckarna(ligger ej i plastpåse).
Antingen ta och lägga pucken i en vanlig plastpåse och klippa hål eller ta en burk och göra hål i för pucken.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2009, 20:33:09:09 »
hej igen  danfa
Jag vet inte vilken storlek du har på din pool.
Kan berätta hur jag gjorde när jag använde klorpuckar.
Eftersom min pool inte är mer än 25-26 m3 så blev det för mycket att lägga i en hel puck varje gång
provade sedan med att klippa de berömda hörnen men då blev det för lite ibland istället.
Då gjorde jag så att jag la i en klorpuck som tog slut på 4 - 5 dagar väntade sedan ett par dagar och då hade jag i aktionchock (granulat pulver) detta löste då upp det bundna kloret som puckar skapar, på detta viset kunde jag hålla för mig en rätt nivå på kloret 1 - 2 och det var aldrig någon risk att det blev för mycket heller
prova dig fram mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2009, 22:23:17:17 »
Tack för tipsen.
Hur mycket chockklor hade du i? Efter dosering på burk? Känns som det blir ganska höga värden av det och att man kan ta lite mindre.
Vad blir det för värden vid en chockklorering enl dosering på burk, runt 10?

Min pool är på ca 40 kubik, 7x4x1.40.
Känns som jag får prova mig fram hur jag ska göra.
Kanske ska slänga i en puck som den är när det har kommit ned mot 1 för att sedan se hur högt det blir och hur länge det klarar sig efter det.

Känns inte jättefarligt att bada om det är lite förhöjda värden. Hade runt 15 för ca 2 veckor sedan och badade då utan problem samt märkte jag inte så mycket av det. Har dock nu i efterhand märkt att det luktar mindre av klorlukten under taket.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2009, 22:51:49:49 »
hej igen
prova med ett halft mått först vänta några timmar och mät kan tänka mig att du kan behöva lite mer
kör först ner kloret till normal nivå mellan 1-3 innan du börjar exprimentera.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2009, 23:24:23:23 »
Vad menar du med halvt mått?
Kollade på burken för mitt chockklor(astral) och där står det för inledande(chock) 15g / kubik och underhållande 1-2 g/kubik och dagligen.
Hur högt ska man komma för en chocklorering som tar hand om det bundna?
Känns onödigt att slänga i för mycket då det tar tid att få ned det fria när man har taket.

Sitter nu(äntligen) och uppdaterar mitt web-album med alla mina bilder för poolbygget. Ska försöka få upp en länk under byggtrådar under kommande dagar. Ska lägga till några nytagna imorgon innan jag publicerar det. Finns dock redan att skåda på min profil.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2009, 13:49:56:56 »
hej
det brukar finnas ett litet plastmått i varje burk.
Vad jag menar är att om du bara lägger i puckar hela tiden så fort nästa tar slut så kommer du att till slut få för mycket bundet klor.
Men om du gör som jag föreslår så kommer du att mellan puckarna ta hand om det bundna kloret och ligga på en bra nivå
hela tiden.
Du får försöka skaffa dig erfarenhet av vad som händer genom att mäta ofta i början.
Nu när vi har så här varmt så förbrukas ju kloret mycket fortare.
Lycka till carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mängden fritt klor i samband med pooltak
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2009, 11:18:03:03 »
Hur mycket rymmer ditt mått?

Som du säger så får man kolla kloret + de andra värdena lite oftare nu innan man är inkörd på rutinerna.
Har kollat klor senaste tiden ganska ofta och i förrgår var jag nere på 0,34 i fritt klor(från 16 till detta värde på ca 2 veckor). Slängde i en puck utan skydd och var efter ett antal timmar uppe i 1,13. Kollade samtidigt det bundna och det låg på 0,14 vilket jag tycker är bra värde. Får nu hålla koll på hur mycket pucken höjer upp det fria samt hur länge det håller i sig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag