Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även om jag inte har någon erfarenhet av värmepump till pool så gissar jag att detta är det bästa alternativet, om det skall vara något som orkar värma en pool i din storlek. Annars finns det alltid solpaneler, men "proffsprylar" blir ganska dyra dom också om man behöver många kvm.Sommaren är kanske lite kortare i södra Norrland än här vid sydkusten, och jag tycker att hos oss är det gränsfall att solpanelerna räcker. MVH Ale
Hej alla ni som verkar ha koll på kollektorslangar, brinetal, verkningsgrad och termer som liknar grekiska för mig. Bygger en stuga på 80 kvadrat och planerar att ha en pool på ca 7x5m. Jag vill bada varmt utan att det ska kosta skjortan. Vi bor i södra Norrland. Tomten är belägen på berg och det ska bli ett torpargrund. Det finns ett befintligt borrhål som ingick i tomten när vi köpte denna för 20 år sedan. Då skulle hålet förse området med sommarvatten men kapaciteten räckte bara till 3-5 villor så därför fick vi köpa hålet. Vet ej hur djupt borrhålet är!Tacksam för alla tips till en som är förvirrad. Alla firmor i denna småstad pratar bara för sin egen produkt och någon helhetssyn är svår att få fram. MVH Viktoria