VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder  (läst 6769 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dennis

Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder
« skrivet: maj 08, 2006, 21:00:40:40 »
Tänkte att jag skulle ta och dela med mig av mina erfarenheter här på forumet och hjälpa till att bygga på den kunskap som jag själv tyckt varit så viktig att ha till hands under min planering. Att prata med en leverantör är en sak. Att diskutera kunder emellan ger en annan bild.

Jag måste börja med att säg att poolforumet varit en stor hjälp när det gäller att sortera ut vad som är bäst för just mig. Alla har ju sina prioriteringar och det har varit skönt att kunna läsa hur olika personer resonerat. Olika tomter och plånböcker skapar olika förutsättningar. Jag har tillslut beställt en 4.5x9m pool från svenska poolfabriken. Det blir romersk trappa på kortsidan och automatiskt poolöverdrag. Uppvärmningen blir med värmeväxlare mot kombipannan samt solpaneler med målsättningen att byta till värmepump när ekonomin tillåter.

Många av de diskussioner som förs här på forumet är mer tekniska än jag känner att jag behärskar. Det kändes därför tryggt att handla ett komplett paket trots det förmodligen dyrare priset. Jag tog även in offert från folkpool men tyckte inte de gav ett lika seriöst intryck som svenska poolfabriken. Hoppas nu inte att jag endast blivit charmad av en säljare med piteådialekt :) utan lyckats hitta en leverantör som passar mig. Som en parentes kan jag berätta att jag träffade en hantverkare som träffat folkpool när han offererade på byggandet av en ny lagerlokal åt dem. Enligt honom lägger de 15% av sin omsättning direkt på maknadsföring och siktar på att leverera kvantitet snarare än kvalitet. Det var i alla fall vad han tyckte att det lät som över en kopp kaffe. Har även en god vän som byggt med deras prylar och som delar den uppfattningen till viss del. Inte så att han är missnöjd men han tyckte att vissa detaljer kunde ha varit av bättre kvalitet. Nu är det ju förstås så att jag tycker att min leverantör verkar vara bäst eftersom jag valt den och vill övertyga mig om att jag valt rätt. Vad som är rätt för er får ni själva bedömma.

Vad var det då som avgjorde? Jag kan säga direkt att detta inte blir någon billig lösning. Det blir köttsoppa resten av året för att finansiera denna dröm. Min grundtanke har varit att försöka hitta en lösning som ligger så nära min vision som möjligt men fortfarande vara nåbar rent ekonomiskt. Under resonerandets gång har kvalitet känts viktigare än pris och jag får väl erkänna att jag hellre lägger pengar på saker man kan återanvända än på till exempel dyra resor.

Oj vad snabbt det blir mycket text. Jag som har så mycket tankar kring detta projekt. Nåja! Det som avgjorde det för mig var att jag ville ha ett så cleant montage som möjligt och att det skulle vara ett atutomatiskt poolöverdrag. Det som verkade snyggast var Svenska poolfabrikens montage då allt göms under sarg utan att man behöver sänka vattenytan som med poolguard.

Jag har nu slitet i 3 helger med att såga ned träd, röja tomt, flytta sandlådor och slänga skräp för att lastbilar och grävskopor ska kunna köra fram till poolgropen. Tid som det inte står om i alla glassiga broschyrer man får från tillverkarna. Nu är allt förberett och grävaren kommer den 22-23 Maj. Har tagit lite förebilder och klippt in lite skisser.



.
« Senast ändrad: maj 09, 2006, 23:43:07:07 av Dennis »
Har beställt en 4.5x9m pool från Svenska poolfabriken inkl 3m romersk trappa och automatiskt poolskydd. Byggstart 22 Maj.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Förberedelserna i full gång
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2006, 21:06:09:09 »
Velkommen til forumet og grattis med pool, bilder er påkrevd! Ser ut til at du har fått til et fornuftig opplegg :)

Utloggad Fia

SV: Förberedelserna i full gång
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2006, 21:24:24:24 »
Välkommen Dennis.

Att prata med en leverantör är en sak. Att diskutera kunder emellan ger en annan bild.

Jag måste börja med att säg att poolforumet varit en stor hjälp när det gäller att sortera ut vad som är bäst för just mig. Alla har ju sina prioriteringar och det har varit skönt att kunna läsa hur olika personer resonerat. Olika tomter och plånböcker skapar olika förutsättningar.

Mycket bra skrivet! Att sortera ut vad som är bäst och våra olika prioriteringar.
"Vad är det värt för just mig att ha pool", en bra fråga!

Fia

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolarn

SV: Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2006, 01:28:20:20 »
Man får gratulera till igångsätttandet. :)

Mitt intryck av hantverkare generellt är det att när man nämner att man ev. ska göra något själv är det som just den hantverkaren man pratar med så svååååååååååååårt och avanceeeeeeeeeeerat så att det bästa är att anlita hantverkarna direkt. När man väl sätter igång finns det goda möjligheter att klara bygget själv.

Jag känner igen mig i din synpunkt att som novis komma in på forumet där mycket tekniskt avhandlas. Jag känner mig som en ohjälplig rookie men hoppas att bli kunnigare vartefter poolen blir färdigställd och igångsatt.

En av fördelarna med ett sådan här forum är att just lära sig av andras misstag och sedan själv kunna bidra med tips och idéer till andra intresserade.

 ;)
Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2006, 09:24:32:32 »
Hej Dennis,

Jag känner som du poolforumet har och kommer vara till mycket hjälp! Jag tog in en offert från Svenska poolfabriken och dom verkade seriösa! Folkpool ringde inte ens upp trots besök i butik! Nu blev tyvärr deras offert för dyr! 220,000:- exkl. grävare etc. så jag valde att göra mycket själv och köpa en ovanmark pool nu slutar kalaset på 120,000:- inklusive 80kvm altan däck!

En fråga programmet som du har skisserna från vilket program är det? Jag skulle verkligen behöva kunna rita upp min altan innan vi börjar bygget! Eller om någon annan har tips på annat program som går att rita sånt i?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2006, 11:11:13:13 »
Hvorfor ikke heve hele poolen slik at det når opp til nivå med husets utgang?

Utloggad p1sson

SV: Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2006, 12:22:38:38 »
tror han vill ha fönsterna till källaren kvar ??
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2006, 13:35:35:35 »
Hadde glatt ofret vinduene med mindre de er rømningsveier fra sovrum. Hadde blitt mere estetiskt riktig og hvilken party/danse-plass 8)

Utloggad p1sson

SV: Förberedelserna i full gång, lagt in några bilder
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2006, 13:39:59:59 »
sant 
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad Dennis

Slå ner referenspunkter i trädgården innan du fotar.
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2006, 14:51:58:58 »
Programmen jag använt är illustrator och photoshop. Perspektivet har jag fått genom att sätta ut referenspunkter på gräsmattan motsvarande hörnen på poolen och hörnen på däcket innan jag tog bilden. Jag la sedan in min skalenliga ritning och förvrängde bilden genom att placera hörnen på skissen på respektive referenspunkt i fotot. Sim salabim så har man en perspektivritning utan ett enda 3d program i sikte. Resten är ditlagt på frihand.

När det gäller placeringen av poolen i höjdled så har jag tänk följande. Det syns kanske inte så bra på bilderna men min tomt sluttar svagt bort från huset. Höjskillnaden är ca 70 cm från husväggen och yttre kant på trall.  Jag kommer därför att shakta bort en del av jorden närmast huset för att trallen inte ska ligga för högt. Dels för att slippa bygglov men också för att man inte bara ska se trädäck från verandan utan även kunna se gräsmatta och rabatter. Skulle även bli lite märkligt mot min granne vars tomt ligger ännu lägre. Den nuvarande verandan kommer däremot att höjas till golvnivå inomhus och senare förmodligen glasas in med nya skjutpartier mellan vardagsrum och uterum. På så vis kan man under sommrarna sudda ut gränsen mellan ute och inne. Och genom att altan och vardagsrum har samma golvnivå känns de sammanhängande när skjutdörrarna dras undan. Höjdskillnaden mellan altan och trädäck (50-60 cm) kommer att skapa en kant som lämpar sig väl att sitta på. Kanten på altan blir som en lång bänk framför trappan på poolen och är tänkt att skapa en naturlig mötesplats mellan badande och badkrukor :). Jag ska försöka illustrera vad jag menar med lite fler bilder vid tillfälle.

1 vecka kvar tills grävaren kommer och totalsabbar min fina tomt. Närverna är påväg att lägga sig utanför kroppen. Håll tummarna! Poolen levereras i dagarna.
« Senast ändrad: maj 15, 2006, 15:55:26:26 av Dennis »
Har beställt en 4.5x9m pool från Svenska poolfabriken inkl 3m romersk trappa och automatiskt poolskydd. Byggstart 22 Maj.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan