CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gräva ner storpol från JF-fritid  (läst 7929 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke

Gräva ner storpol från JF-fritid
« skrivet: april 16, 2009, 10:45:14:14 »
Jag har köpt en storpool 3,6 x 6,1 m från JF-fritid och vill gräva ner den helt i marken. Är det någon som har tips om hur man bäst löser det. På JF:s hemsida presenteras ett par lösningar:

1. fylla med cementblandad sand runt poolen.
2. ställa skivor med luftspalt mot stödbenen.
3. låta marken vara öppen runt poolen och bygga trädäcket över (riskerar inte marken att sjunka och rasa in mot poolen med denna lösning)

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av dessa lösningar och hur man gör på smartast möjliga sätt, rent praktiskt samt om det finns någon som har andra lösningar.


Poolgiganten

Utloggad Namfors

SV: Gräva ner storpol från JF-fritid
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2009, 21:57:10:10 »
Hej

Mycket beror på vilken sorts jord du har runt poolen, jag grävde ner en 7,5x4,5 jf pool ca: 1,0 m och hade 60-80 cm fritt runt om, jag lade markduk på jordväggar och upp under altandäcket, nu i vår när jag började städa upp runt poolen så upptäcker jag att jorden har krackelerat och blir till om inte damm så jäkligt små jord kockor, väggarna rasar in mot poolen och jag har fått gräva fram poolen på vissa ställen.

Jag skulle nog ha säkrat av jordväggarna på ett bra sätt innan om jag skulle göra om det idag.

mvh Nämfors

Utloggad kehus

SV: Gräva ner storpol från JF-fritid
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2009, 21:46:14:14 »
Har en JF 6,1x3,6 som jag fyllt runt, upp till c a 80 cm. Klädde poolvägen med 20mm frigolit och fyllde med överblivet stenmjöl närmast väggen och utanför det makadam och utgrävt fyll. Räknar med att stenmjölet bränner/stelnar tillräckligt för att det ska gå att tömma poolen vid framtida underhåll. Lite av en chansning kanske men det ser jättebra ut.
1. J & F Storpool 6,1x3,6x1,32 byggd 2007 (huset sålt 2011)
2. Platsbyggd markpool 7x2,8 byggd 2018 i Spanien. Gjuten betong, mosaik, swimtrainer, jacuzzidel, luftvärmepump.

Utloggad Pea

SV: Gräva ner storpol från JF-fritid
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2009, 22:23:58:58 »
om du tänker vara snäll mot den som äger poolen om ca 15 år bör du lämna luft så att det går att byta poolstommen utan att gräva. en jf pool håller inte i evigheter. om du släntar men skaplig vinkel och lägger markduk eller pressenning över. altanen får du bygga med stöd ända ner.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag