Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Mosaik i gjuten pool  (lĂ€st 19042 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad kegge

Mosaik i gjuten pool
« skrivet: april 21, 2006, 23:54:12:12 »
Hej !

Jag har gjuten betongplatta och vÀggar av skalblock (en typ av ihÄlig betongsten som armeras och fylls med betong) alltsÄ massiva betongvÀggar.
Nu kommer min frÄga: jag har tÀnkt att klÀ poolen med mosaik men jag vet inte om jag behöver behandla ytorna innan jag sÀtter upp mosaiken.

Tacksam för tips

Utloggad Fia

• DignitĂ€r
  • Stad/land: VĂ€rmland
  • Antal inlĂ€gg: 3121
  • Total likes: 3
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Mosaik i gjuten pool
« Svar #1 skrivet: april 23, 2006, 20:02:06:06 »
Hejsan Kegge och vÀlkommen hit. :D

Jag vet tyvÀrr inget om hur man behandlar innan mosaik sÀttning, men Àr tvungen att fÄ sÀga att din pooltrappa Àr vÀldigt snyggt gjord.
Kommer nog att bli vÀldigt snyggt nÀr det Àr fÀrdigt.
Ser fram i mot en bild pÄ det fÀrdiga projektet.
Det finns en pool för alla trÀdgÄrdar och plÄnböcker, det gÀller bara att hitta rÀtt.

Utloggad Jörgen

• JPe
  • Kunnig
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlĂ€gg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 24, 2006, 09:17:12:12 »
 Hej Kegge :D

Det finns ju medel i bygghandeln (olika namn för olika tillverkare, men funkar lika) som gör att du fĂ„r ett hĂ„rdare grepp mellan olika skickt nĂ€r man gjuter mm. SĂ„ du hittar sĂ€kert nĂ„got som kan anvĂ€ndas dĂ€r du köper mosaiken. Annars sĂ„, hör med nĂ„gon kakel-firma i din nĂ€rhet. De mĂ„ste ju veta vad som gĂ€ller och eftersom du har poolen utomhus sĂ„ kan jag tĂ€nka att det behövs nĂ„got sĂ„n't.

/JPe

Utloggad Pelle

« Svar #3 skrivet: maj 18, 2006, 13:13:37:37 »
Hej Kegge

Hur gÄr det fÄr dig?
Har du kommit en bit lÀngre nu?
Vi hÄller oxÄ pÄ att bygga nu......det blir en gjuten med mosaik.
Förbannat snygg trappa...vill se fler bilder.

Mvh Pelle

Utloggad aromata

« Svar #4 skrivet: maj 18, 2006, 23:00:10:10 »
Jag vet nÄgon som har mosaik i poolen (eller möjligtvis kakelplattor). Varje vinter fÄr de problem med plattor som frusit loss. Finns kanske moderna möjligheter att lösa detta problem?

Utloggad FiskebÀck

• Kan lite mer
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlĂ€gg: 31
  • Total likes: 1
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2006, 13:24:28:28 »
Hej
Vill bara dela med mig min lite fĂ€rgade erfarenhet av kakelpool utomhus.  Har ett hus med en gjuten betong pool och tidigare med kakel. Allt var mycket proffsigt gjort. Men redan nĂ€r vi köpte huset var kaklet i dĂ„ligt skick runt vattenlinjen och hade frostsprĂ€ngningar. kakel plattor satt lösa under och över vattenlinjen OK poolen var byggd runt 1980. 
NÀr vi sakta tömde poolen (man mÄste ta flera dagar pÄ sig att tömma annars kan plattorna sprÀtta loss av vattentrycket), sÄ upptÀckte vi till vÄr fasa att golvet pÄ stÀllen var helt löst och mÄnga plattor runt om fick "bom" nÀr man knackade pÄ dom.
lyfte pÄ en platta och sÄg att poolen innan var gjord i mosaik. SÄ poolen var redan omkaklad en gÄng redan sedan 1980. Det blir en omkakling vart 10:e Är. Och som sagt det var inget fel pÄ hantverket. 100000 kronor Ät gÄngen. Det blir 10.000 om Äret i kakel kostnad.
Jag rekommenderar Ä det starkaste att köra med duk. Det finns ju grymmt snygga dukar att köpa. Alla som ser vÄr nya duk kan svÀra pÄ att det var riktig mosaik.

VĂ„r pooltekniker fick jobba hĂ„rt att fĂ„ oss att tĂ€nka om och vi var hemskt ledsna att bli av med vĂ„rt vackra kakel och marmorsarg.  Men nu Ă€r vi helnöjda med resultatet.

En annan sak att tÀnka pÄ:
Om det gÄr hÄl i duken sÄ Àr det ingen katastrof, baljan hÄller emot, om betong baljan spricker hÄller ju duken tÀtt.
Om en kaklad pool spricker, som hÀnde en i nÀrheten, hamnar 40m3 i kÀllaren pÄ nolltid.
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. VÀrms med Nibe bergvÀrme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för dÄ det Àr brÄttom.

Utloggad Johan frÄn Linköping

« Svar #6 skrivet: maj 19, 2006, 20:29:14:14 »
Hej !

Jag har gjuten betongplatta och vÀggar av skalblock (en typ av ihÄlig betongsten som armeras och fylls med betong) alltsÄ massiva betongvÀggar.
Nu kommer min frÄga: jag har tÀnkt att klÀ poolen med mosaik men jag vet inte om jag behöver behandla ytorna innan jag sÀtter upp mosaiken.

Tacksam för tips
Hur stor Àr din pool?

//Johan

Utloggad aol1

« Svar #7 skrivet: juli 01, 2006, 00:39:04:04 »
Jag har ocksÄ gjort stommen med skalblock, armering och betong. Insidan Àr putsad med armerad puts och tÀtskickt med Dietermanns D1 i 3 lager. Skall sÀtta mosaik nÀsta vecka.

Utloggad gurraz6

« Svar #8 skrivet: juli 03, 2006, 08:47:57:57 »
du mĂ„ste lĂ€gga ett tĂ€tskikt innan du sĂ€tter mosaik för det Ă€r det skiktet som hĂ„ller tĂ€tt inte mosaiken för bĂ„de mosaik o kakel lĂ€cker alltid igenom lite vatten sĂ„ ett tĂ€tskikt  Ă€r ett mĂ„ste

Utloggad nissef

• Betongpoolare
  • Kunnig
  • Antal inlĂ€gg: 57
  • Total likes: 0
  • Poolen Ă€r fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2006, 00:57:42:42 »
Hej Kegge!

Din pool Àr verkligen en pÀrla speciellt med den snygga trappan. Jag funderar ocksÄ pÄ att bygga en pool av skalblock, men hur tusan bygger jag trappan? Hur Àr den uppbyggd? Skulle bli riktigt glad om du ville skriva om hur du gjort den. <antman>

HĂ€lsningar
Nisse
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme