CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Majjas pp pool bygge  (läst 67157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #20 skrivet: september 17, 2008, 20:39:05:05 »
Hejs svejs!

Nu äntligen börjar vi se slutet på allt slit.
Som jag har skyfflat stenmjöl... armarna är numera lite längre, typ ner till knäna ;D

Poolen är nu helt fylld med vatten samt återfylld med stenmjöl.

Hipp Hipp Hurra!!!

Och just det, det måste jag ju nämna, när poolen levererades så fick vi en hälsning från chefen på den tjeckiska fabriken i form av en kartong pilsner och jag kan ju nämna att det inte finns någon öl kvar, dom har kommit till användning  :D

fortsättningen kommer direkt efter




PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Poolgiganten

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #21 skrivet: september 17, 2008, 20:55:19:19 »
Här kommer bild på tekniken också.

Vi startade pumpen idag också, det var himla nervöst, man vill ju inte pajja något, men det gick bra eller någorlunda bra ska jag väl säga.
Pump och filter funkar, men det rinner lite grann från filtret, alltså mellan själva behållaren och (vad heter den nu då)... den där med handtag där man väljer läge, ja ni förstår nog vad jag menar.
Det konstiga är att det inte läckte alls i början men efter att ha stängt av pumpen och startat den igen 3 gånger så läckte det mer för varje gång. Mannen ska undersöka imorgon varför det läcker, men jag känner inte någon oro över detta ännu, säkert bara en justeringsfråga.
Värmepumpen är också inkopplad och snabbtestad men vi kör inte med den förrän vi har monterat taket, känns inte motiverande att värma just nu med bara presenning.
Chockkloreringen är gjord, tyckte att vattnet såg klarare ut efter bara en timma eller två.

Nästa steg blir att montera pooltaket,hoppas vi får bra väder några dagar framöver, har förstått att det inte är lämpligt att montera i starkare vind...

To be continued...
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad DaJo

SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #22 skrivet: september 17, 2008, 21:25:18:18 »
hej Majja,
det ser ut att gå framåt med stormsteg  O0

Och ett snyggt och prydligt teknik-rum har du/ni oxå  :)  :)

Ska enligt väderprognos bli varmare i helgen...kanske det hinns med ett dopp då :) :D

Här har jag stängt av värmen, i söndags, så inge mer bad för mig i år  :'(


/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #23 skrivet: september 17, 2008, 21:40:44:44 »
Hejsan Danne!

Jodå, det har gått relativt snabbt, men både jag och min man är rätt så  slutkörda... Alltså det är ofattbart hur mycket stenmjöl som har gått åt, sen  inlägget om att stenmjölet nog skulle räcka så fick vi ha ett lass till. Allt stenmjöl har vi fått hantera med spade och skottkärra.
Igår fyllde och körde jag själv mellan runt 30 skottkärror, kan säga att min rygg är något öm idag.
Pooltemp just nu: Hela 13 grader....
Har faktiskt tänkt att börja värma så fort taket är på så vi åtminstonde får provbada några gånger iår, så vi går mot strömmen...

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #24 skrivet: september 17, 2008, 22:16:52:52 »
Hallå Majja !!!

 O0....Full rulle, om armarna har blivit så långa, så du kan stå upprätt, och ändå klia dig under fötterna utan att böja dig.....ta då en liten paus......för snart måste du ju använda armarna till att simma med  :D

Ha nu en riktigt bra poppnittång i reserv, den som följer med i "paketet" höll inte måttet, kanske vi hade otur  <dontkn>.......

Fortsatt lycka till, visst är det så, man tror inte att det är sant....... :o :D ::)

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad matz

SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #25 skrivet: september 18, 2008, 16:00:28:28 »
Det var likadant med popnittången som följde med vårt tak..klarade inte rostfria popnitar,utan fick köpa en ny för nästan 500:-
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #26 skrivet: september 18, 2008, 17:25:53:53 »
Ok, då ska vi nog kolla upp var man köper en sådan så vi snabbt kan sticka iväg och köpa ny ifall den medföljande popnittången skulle pajja.
Finns dessa på tex Bauhaus, Hornbach eller Beijer?
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad DaJo

SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #27 skrivet: september 18, 2008, 19:36:41:41 »
Finns dessa på tex Bauhaus, Hornbach eller Beijer?

Popnittänger skall finnas på samtliga byggvaruhus...:)

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #28 skrivet: september 18, 2008, 22:35:47:47 »

Hej Svejs Majja !!!

Känner du någon ni kan låna en popnittång av, redan innan ni sätter igång med poooltaksmonteringen ?

Kan bara tillägga att på mindre än en kvart  :'(, small den som ingick i paketet plus den som köptes från vår lokala bygghandel, i denna lilla byn , och då pratar vi inte byggvaruhus :o.......men den som höll hela monteringen igenom, så man blev helt lyrisk varje gång man hörde ett knäppande ljud....och DÅ var det inte ljudet från en trasig tång som hördes   ;)...... Tången hade en kompis med sig hit, och den låg i en prisklass, precis som matz skriver, runt 500 eller över.

Är armarna lagom långa idag eller ?????


LOTTERÖD

   
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Majjas pp pool bygge
« Svar #29 skrivet: september 18, 2008, 22:49:17:17 »
Hejsan Lotteröd!
Det är fantastiskt vad armarna har elasticitet, efter en vilodag börjar dom dra ihop sig, nu bara halvvägs till knäna ;D

Jag hörde med mannen och han kan nog låna hem en riktig popnittång från jobbet,  så vi kommer nog ha en redo just in case...

Det verkar ju som att den kommer att behövas då både du och Matz råkat ut för samma problem....
Undrar om tillverkaren vet hur dålig den popnittången är som dom skickar med... dom kanske lika gärna ska skippa den då om den går sönder  <dontkn>

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag