Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har överhuvudtaget inget sånt där mät-kit och aldrig har någon blivit sjuk eller fått några utslag av vattnet i vår pool.
hej martinMan lär sig inget genom att rengöra och byta vatten det är den enkla vägen mvh carlos
Citat från: Jarlen skrivet augusti 11, 2008, 11:18:03:03 Jag har överhuvudtaget inget sånt där mät-kit och aldrig har någon blivit sjuk eller fått några utslag av vattnet i vår pool. Detta är ju ett bevis på att man kan klara sig mycket långt med erfarenhet! Men jag skulle inte rekommendera det, speciellt inte för nybörjare.Att mäta, och att mäta rätt, före varje justering av vattnet är en bra grundregel.
Dessa mät-kit som finns utgår ifrån ett rent och klart vatten. Dvs. det är ett slags fintrimmning av vattnet. Dessa prover ska man ta, när vattnet är klart & rent för att kunna optimera vattenkvaliteten.
En privat pool blir inte utsatt för sådana påfrestningar, och behöver m.a.o. inte hårdkloras och inte ha ett perfekt cyancalium eller PH-värde.
Efter det att vattnet klarnat så se bara till att alltid ha en klorpuck i breddavloppet.
Mitt råd är därför fortfarande: Ta det försiktigt med alla kemikalier PS: Och det gäller speciellt för pooler med mindre vattenvolym som reagerar snabbare på dessa tillsatser.
Såvitt jag vet så är detta påstående felaktigt. Mät-kit har sina problem, och det finns situationer när de visar helt fel värden, men det är inte kopplat till om vattnet är rent och klart.Rent och klart vatten innebär för övrigt inte alls att vattnet är bra att bada i! Det kan ändå vara t.ex. för högt klorvärde eller fel pH värde som ger irriterade ögon.uote]Som du förstår så håller ja
Som du förstår så håller jag inte med dig om allt, men diskussion är bra och var och en får bilda sig en egen uppfattning.
Om jag skulle följa detta råd så skulle min pool ha chockklornivåer jämnt. Det fungerar säkert bra i din pool, men klorförbrukningen beror av så många faktorer att det helt inte går att ge ett sådant generellt råd. Var och en får lära sig av erfarenhet, och innan man fått den är det bäst att.... MÄTA OFTA Kiknar
När bottensatsen är borta så chockklorera:1. justera pH vid behov2. chockklorera så att klorhalt = 10 (strunta i pH nu - det blir ofta felavläst när kloret är högt)3. Mät klor efter några timmar. Justera upp till 10 vid behov. 4. Fortsätt häll i klor så att det håller nivå 10, tills kloret är 10 på kvällen och inte sjunkit nämvärt till morgonen. Det är ett ganska säkert tecken på att alla alger etc är borta.
Mät!(cyankalium skulle jag inte rekommendera, dess användningsområde är bl.a. som gift för mord och självmord