Den här sajten känns allt mer som en blandning av glad amatörism och professionanalism...
det tycker jag är lite störande. Jag har fått ett par oerhört viktiga råd här...sådana som räddat min pool
minst ett par ggr. Men så finns även det motsatta. Glada tyckare och rara rådgivare vars råd
är som att titta i kaffesump. Den enda rankingen idag här utgår från "antalet" inläggg, inte inläggens
kvalitét...
Jag önskar ofta att det funnes ett forum gör "proffs", ett forum man fick kvalificera sig till
genom mer än att man äger en "pool".
Rickard t ex, han är egentligen ingen poolexpert som man skullle önska, han tycker fyrhjulingar
är minst lika viktiga och roliga här i livet...en "sajtägare", han is all in it for the money...som dom säger i amerikat. Sajter är kul! Och ett sätt att förtjäna sitt levebröd.
Men för oss som älskar våra pooler och vill tala med likasinnade är det inte så lätt att veta när
vi talar med "proffs" och "tyckare". Själv skulle jag beskriva mig som kunnig (numera) inom området poolkemi (dock långtifrån SingingSailor) och totalentreprenader av poolbyggen...
Jaja. vet inte varför jag känner att det är en oerhörd massa tyckeri och svammel på denna sajt.
Den här försäkringssträngen förstärker bara mina intryck. Inte ens försäkringsbolagen tar oss på allvar.
Kufar, verkar dom tycka....
Är jag orättvis nu???

Lite orättvis är du allt.

Jag startade både Värmepumpsforum och Poolforum av helt andra orsaker än att tjäna pengar, hade faktiskt inte en tanke på att det skulle kunna gå.
Anledningen till att jag startade forumen var helt enkelt att det inte fanns mycket information om hur man väljer/bygger/installerar/sköter/underhåller en pool eller en värmepump på nätet för 5 år sedan.
Köpet av ATV Center är dock huvudsakligen en affärsmässig handling, även om en av anledningarna är att jag "behöver" ett bra forum om/för atv, och ATV Center fungerar INTE bra i dagsläget, det är redan många som uttryckt sig i positiva ordalag angående mitt övertagande av ATV Center.
Att det inte bara är proffs som skriver i forumet är både bra och dåligt, de flesta experter (oavsett inom vilket område det är) har nog som regel annat för sig än att sitta och svara på frågor i ett forum.
Jag håller dock med om att det kan vara svårt för forumets besökare att veta vem de skall "tro på" när de läser inläggen i forumet, och det finns faktiskt saker man skulle kunna göra för att underlätta detta.
I Värmepumpsforum har jag gjort en medlemsgrupp som jag kallar för "Guldmedlem", jag själv väljer alltså ut vilka medlemmar som hamnar i den medlemsgruppen, och jag håller den gruppen rätt liten.
I gruppen guldmedlem har jag valt ut de som har någon eller några av nedanstående talanger:
1. Deltagit länge i forumet, med en generellt sett hög och saklig nivå på sina inlägg.
2. Mycket kunniga inom ett smalt område, i Poolforum skulle det t.ex. kunna vara en kemiingenjör som upplåter en del av sin tid till att svara på frågor om vattenkvalitet och vad man kan göra för att få till ett dåligt poolvatten.
3. Personer "I branschen" som ställer upp och delar med sig av sina erfarenheter, utan att göra uppenbar reklam för sina egna produkter.
Att skapa medlemsgrupper som detta kan dock vara känsligt, förmodligen finns det en hel del som blir stötta när de ser att jag inte lägger till dem som "guldmedlem", och man riskerar faktiskt att tappa en del kvalificerade medlemmar p.g.a. detta, en svår balansgång med andra ord.
När det gäller poolförsäkringsfrågan så skulle jag (eller någon annan) naturligvis kunna ta det på mycket större allvar, och verkligen lägga ned tid och kraft på att göra en saklig sammanställning av alla försäkringsbolags regler när det gäller ersättningar för skadade pooler, och jag önskar att jag hade den tid, och det engagemang som skulle krävas för att manuellt göra hela det arbetet.
Nu är det inte så, men det står vem som helst fritt att göra det, jag lovar, det skulle vara en välkommen gärning.
Samtidigt kan jag tänka mig att det är svårt att göra en sammanställning över detta då försäkringsfrågor alltid i viss mån är en fråga om individuella bedömningar hos försäkringsbolagen.
Att bolagen inte verkar ta min fråga på allvar kan bero på många saker, men huvudsakligen tror jag att det beror på att många av de som arbetar med dessa frågor inte har förstått betydelsen av diskussionsforum på nätet.
Ett annat problem kan vara att de inte vågar/vill skriva in vilka regler som gäller för "poolskador" då regelverken antagligen ändrar sig över tid.
Ett seriöst försäkringsbolag skulle göra en onlinebilaga över sitt regelverk just för pooler och sedan länka till detta, eller infoga en länk till redan befintliga dokument som förklarar vad deras försäkringar täcker när det gäller poolskador.
Att det är mycket tyckeri och svammel tror jag också beror på att det är väldigt få som verkligen vet mycket om pooler och vad som händer över tid med en viss typ av pool eller delar av poolutrustningen, det är helt enkelt inte alls lätt att bli "proffs" på pooler.
Och speciellt inte annat än om man arbetat i tiotals år med många olika modeller/fabrikat.
Att jag sen tycker att alla har rätt att uttrycka sig, både de som inget kan, eller de som har svårt att uttrycka sig, eller stava rätt, och de som kan mycket, är bra på att utrycka sig - och stavar oklanderligt är en helt annan sak, finns det någon som vill starta ett forum för bara proffs så hindrar jag ingen, nätet är fritt - det är bara att börja jobba!
Du är inte ett alls orättvis ! Håller med dig till nästan 100 %
Jag är fortfarande nybörjare i forumet fast jag byggt hela poolen "helt själv" från första spadtag till sista trallskruv.
Inte äns någon som hålt de länga bärlinorna. Man lär sig mycket och blir kunnig om både det ena andra.
Vissa blir experter när de skickar många bilder på blommor och katter ?
Visst, ideer på miljön runt poolen är viktig men inte en massa flams mest hela tiden.
Jag tycker att forumet har varit till en hel del hjälp för mig men jag får sålla en hel del mellan inläggen och läsa alldeles för många !
Bör vara fler flikar i forumet eller underämnen till dessa!
// Anders
I Värmepumpsforum har jag gjort så att inlägg i "allmänt forum", där inte värmepumpssnack är tillåtet inte heller räknas som ett inlägg i statistiken som ligger till grund för rankingen i medlemsgrupperna, kanske skulle jag göra likadant här, bara inlägg i avdelningar som handlar om pool, spa, eller bubbelbadkar skall räknas in i statistiken?
Att vissa inlägg kanske kan upplevas som "flamsiga" tror jag är svårt att undvika, jag vill i alla fall inte gå in och redigera eller plocka bort inlägg som medlemmar i forumet gjort bara för att jag inte anser att de håller tillräckligt hög standard.
Det finns funktioner i forumets mjukvara som man kan aktivera som gör att man som läsare kan betygsätta medlemmars inlägg, funktionen kallas "Karma" och man kan ge en pluspoäng eller en minuspoäng på alla inlägg som skrivs i forumet.
Jag skulle personligen gilla den typen av funktion, men jag är ändå lite tveksam och jag skall förklara varför.
I värmepumpsforum aktiverade jag "Karma" för ett par år sedan och det blev ett välda liv kring detta!
Det hela resulterade i att vissa medlemmar hotade med att lämna forumet om deras inlägg skulle bli offentligt betygsatta, det hela gick så pass långt att många värdefulla medlemmar fick negativ karma, och de som mest skrev flamsiga inlägg fick positiv karma, det blev ett mindre uppror helt enkelt, och jag valde att redan efter ett par dagar deaktivera funktionen.
Om ni vill kan jag starta en omröstning angående om vi skall aktivera karmafunktionen i detta forum?
Själv tror jag att den skulle vara bra, en person med hög karma är antagligen också en person som vet vad han/hon talar om, i vart fall om funktionen används som det är tänkt, jag har själv läst inlägg i forum som använder sig av denna typ av funktion, och värdet på en medlems karma avgör också hur man som ny medlem eller gäst värderar det som skrivs av den medlemmen.
Så, nu vet ni lite hur jag ställer mig till denna kritik, kom gärna med fler synpunkter, jag ser positivt på konstruktiv kritik, och tror att det kan hjälpa till att göra forumet bättre.
För att ni alla skall kunna se hur KARMA-funktionen fungerar skall jag aktivera den nu, och starta en omröstning om huruvida vi skall ha kvar den eller ej, omröstningen får pågå i 4 veckor och majoriteten får bestämma hur det blir, om den blir kvar eller ej.
Ni hittar omröstningen här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3372.0/Rickard