VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool 2008-2009  (läst 220835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #340 skrivet: november 07, 2011, 18:02:44:44 »
Som sagt, the heat is on :) (på oss andra alltså)

Det blir oerhört snyggt, välplanerat och genomtänkt !!

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad KarlINykvarn

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #341 skrivet: november 08, 2011, 11:07:12:12 »
Det som slår mig är att allt verkar vara planerat in i minsta detalj.

Ok för att det tog dig 2 år att slå ihop helheten, men det som är mest intressant är hur länge ni planerade bygget och hur ni gick tillväga för att komma fram till hur ni ville ha det?
Lekte ni med papper och penna, sketchup eller vad?

Men som sagt, hatten av för detta projekt!
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #342 skrivet: november 08, 2011, 21:28:03:03 »
Super snyggt Mats  O0
Hoppas du har fått njuta av din fina pool och poolområde i sommar efter allt jobb du lagt ner.
Jag gillar dina barstolar, var får du all inspiration ifrån.
Du får tio stjärnor av fem möjliga från mig O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0

/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad chip

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #343 skrivet: november 09, 2011, 06:59:03:03 »
Mkt snyggt bygge, undrar som föregående var hämtar du/ni all inspiration ??
Vi har byggt en stor Lounge/Relax i höst kring en vedeldad badtunna.
Så nu letar vi inspiration till ett utekök, vinterns projekt att klura på.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #344 skrivet: november 10, 2011, 17:06:57:57 »
Ja, jag kan bara sälla mig till ovanstående i ovationerna till detta bygge! :)
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Nordman

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #345 skrivet: december 01, 2011, 22:29:52:52 »
 :o .....................................................

WOW...  :D
Vilket bygge. Lätt värt att det tog några år med detta resultat!!

Avis alla dagar.
Känns som jag ska avboka mitt taffliga poolprojekt...  :'(    O0
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #346 skrivet: januari 13, 2012, 07:57:25:25 »
Ursäkta, ursäkta, ursäkta att jag inte svarat på era frågor:(
Har haft massor av tid men inte riktigt tagit mig tiden ändå. Kommer att skriva lite som jag lovade så snart jag bara får känslan tillbaks ;)
Har inte gjort så mkt mer än lagt bandtäckning på kökstaket o monterat lampor på in/utsida mur 18st och byggt en carport men det är en annan historia. Nu har vi 33 lampor i poolområdet inkl de tre i poolen. Vår granne kom in o frågade om vi skulle ha alla tända på natten för han tyckte det störde hans nattsömn lite, de var innan jag hade monterat styrningen :o  Men bra blev det om jag får säga så själv! Vi valde att bryta av det vita o svarta med rågalvade armaturer vilket jag är glad över.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #347 skrivet: april 23, 2012, 11:23:00:00 »
Nästa vecka kommer jag att kakla poolen för andra gången >:(
Ja, jag vet att det kommer att sitta folk bakom datorerna och säga -vad var det jag sa!
Det som hänt var att allt så mycket bra ut när vi öppnade upp för vad vi trodde skulle bli den första hela säsongen med egen pool utanför huset. Vattnet var kristallklart och det var egentligen bara att sätta på VP'n och värma vilket vi gjorde till 29 grader och allt var frid. Tills min dotter efter ett par veckors badande hittade en bit mosaik som lossnat i botten av poolen. Alltså INTE i vatten linjen orsakad av is(för det var inte tillstymmelse av is trots minus 20 under frigoliten) utan på botten. När jag dykte i och kollade så upptäckte jag att keramiken hade tryckt sig mot mitten av poolen och tvingat glasmosaiken att lyfta sig. När den värsta sorgen hade lagt sig bestämde jag mig för att tömma poolen och montera ny mosaik i botten den här gången med en rörelsefog( som enligt vissa proffs behövs och enligt andra inte). Ett nog så stort ingrepp kan tyckas men jag kände att jag gärna ville ha poolen i ett perfekt skick inför säsong 1. Ny mosaik beställdes från stockholm och ny fästmassa o fog. Poolen tömdes under flera dagar så att vattentryck bakom plattorna inte skulle besvära. Lång historia kort! När poolen sen var tömd visade det sig att mycket av keramiken satt lös både på väggar och golv. Jag unde på vissa ställen dra bort hela sjok av plattor som höll ihop sig bara av epoxy fogen. Det märkliga är att ALLA plattor har det närmsta 100% täckning av fix. För det var det första jag tänkte, har jag gjort ett sådant slarvigt jobb att jag inte fått täckning bakom plattorna! Och det är detta som förbryllar de som jag varit i kontakt med och som varit och tittat på poolen. De kan inte förstå vad som ha hänt.
Min förklaring är att det beror på en olycklig kombo av tre delar men framför allt en. Nämligen primern! Jag har varit i kontakt med proffesionella poolbyggare både i Sverige och i utlandet och deras konsensus är att inte använda sig av primer på betongkonstruktioner utomhus. Detta är helt i linje med mitt sunda förnuft och den kunskap jag har själv har med hur en primer fungerar och vilket jobb den är till för att göra. Dock så när man bygger något sådant som jag gjort så känns det som att man verkligen vill använda sig utav ALLA möjiga och omöjliga produkter som finns att tillgå.
Jag tror att den styva betongen och det snabbhärdande special fix som jag användt hade svårt att penetrera genom ytan primern gav. Möjligen också att den styva betongen kunde mått bra av att härda ytterligare lite tid innan beklädning. Väder och vind kan inte ha påverkat resultatet då all kakling utfördes med tak på poolen. Röreselfogar då? Jag likadant där, ingen exakt vetenskap utan beror lite på vem man pratar med. Jag kommer docka att lägga rörelsefogar i alla golv och vägg vinklar samt utmed mosaikranden i botten. Betongytan var enligt de som tittat helt OK och inte oskak till problemen.

Som jag skrev i början så kommer jag om temperaturen medger börja att kakla poolen nästa vecka. Vad har jag gjort för att detta inte skall hända igen då? Jo, jag har har slipat all betong(igen!!) och mycket noggrant tvättat alla ytor med vatten, inget annat. Ingen Primer kommer att användas och jag har uppdaterat fixet till en två komponents epoxy vilken används i huvudsak i miljöer där man förvarar starka kemikalier typ saltsyra och liknande. Denna föstmassa är det starkaste man kan använda och kommer också ge betongkonstruktionen ett skyddande lager då epoxy är helt vattentätt. Likaså kommer jag att förlägga rörelsefogar!
Visst det har varit ett litet helvete det skall jag inte förneka och när vi upptäckte det var det inte långt borta att huset gick till försäljning men när allt kommer omkring är det bara en pool.
Ny mosaik(underbart vacker :)) och en renodlad poolplatta från Tyskland vilken sitter monterad i många kommersiella pooler både inom och utomhus runt om i Sverige är inköpt och allt ligger nere i poolen och väntar på nästa vecka. Jag hoppas att en hel del blir gjort under veckan men det får ta den tid det tar. Jag vet vilket helvete det är att foga med epoxyn och det är det som jag är mest orolig för.
Jag måste sluta nu! Jag har bilder från när jag drog ner kaklet om någon vill se annars vill jag helst glömma och se framåt :)

Wish me luck  :)
 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #348 skrivet: april 23, 2012, 16:04:24:24 »
Otur Henry Porter! :'( Jag lider med dig och önskar dig lycka till med ditt andra försök. O0
/Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #349 skrivet: april 23, 2012, 17:39:37:37 »
Eländes elände Henry,
lider med dig och mina egna ilandsproblem med att av misstag fyllt vatten i dräneringen i 12 timmar känns marginella i sammanhanget.

Lycka till !!

/Houseda
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag