Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja ottohans, Man kan köpa en plastpalm, det kan man göra. Men man kan aldrig få den sköna känslan av rörelsen i kronan på en konstgjord palm som i en äkta, när vinden leker i den. Ett konstgjort träd är lika dumt och patetiskt att ha som det är att ha konstgjorda blommor i fönstren.Mvh Jarlen
Palmen liknar en Phoenix canariensis. Den tål inte frost och måste tas in på vintern.En av de "bästa" palmerna för oss i Sverige är Trachycarpus fortunei (Kina). Den tål ner till -17 grader, men inte alltför långvarigt och rötterna får inte stå blött hela vintern. Jag tar in min på vintern (ladugård utan uppvärmning). Några exemplar står fritt planterade i marken på Botan i Köpenhamn.Chamaerops humilis (Europeisk dvärgpalm) är en annan. Ungefär samma egenskaper som Trachycarpus. Den bildar sidoskott nertill och blir efter ett tag som en flerstammad buske, inte så hög. Trachycarpus förgrenar sig inte utan växer med en hårig stam rakt upp.Musa Basjoo är en härdig bananplanta. Bladen tål inte frost men resten av plantan gör. Skydda den mot för mycket väta vintertid. Hinner förmodligen inte blomma här men om den gör, är bananerna oätliga och ren prydnad.Alla dessa plantor finns till och från på plantskolorna. Ystad Plantskola i söder har stora fina exemplar till bra priser.
Nej vår palm är ingen Phoenix canariensis utan en Butia eriospatha.
Hej aromata!Jag och hustrun har blivit nyfikna på dina palmer. Du kan väl lägga ut några bilder så vi får beskåda dem.Aloha Jarlen