Jag har egentligen ingen aning, men jag misstänker att det inte är speciellt väl utprovat vid vilken tempdiff de där värmepumparna har bäst verkningsgrad.
Tycker det är lite tråkigt då verkningsgraden påverkas rätt kraftigt om man inte har optimala inställningar.
På en normal jord/bergvärmepump med R407C som köldmedie skall man ha minst 6 graders deltaT och på en värmepump med R410A ca 3-4 graders deltaT för att de skall ha optimala förutsättningar.
Då jag inte vet hur pass effektiva värmeväxlarna är i poolvärmepumparn kan jag inte säga att samma gäller för denna typ av värmepumpar, men det skulle förvåna mig om detsamma inte gällde dessa pumpar.
Med en nogrann tempmätning på utgående och inkommande poolcirkulation borde man kunna mäta sig fram till maximal COP, alltså som följer:
Vi antar att pooltemp är 28°C och inloppet (efter att poolvärmepumpen värmt vattnet) är 29° med en viss strypning av bypassen, man ändrar sedan flödet antingen uppåt eller nedåt och mäter sedan igen, om difftempen stiger har man ändrat flödet åt rätt håll, om difftempen sjunker har man ändrat åt fel håll...
Så skulle jag i alla fall göra.
Med en logger från webshopen får man rätt bra koll på temperaturerna:
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28