VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varmgalvaniserad eller förzinkad poolstomme?  (läst 7616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scalla

Varmgalvaniserad eller förzinkad poolstomme?
« skrivet: juni 23, 2008, 22:17:56:56 »
Vi bestämt oss för en rund 7-meters markpool med mosaikliner. De olika leverantörernas paket och priser ligger på ungefär samma nivåer, så vi trodde att valet skulle bli lätt; En leverantör geografiskt nära...
Men icke, det visade sig att poolstommarna var tillverkade på olika sätt! Vissa är varmgalvaniserade (vad menas med det, varm- alltså?) och andra är förzinkade. Att alla är skyddslackerade, det har jag iallafall förstått  :D, men vilken är skillnaden i övrigt?
Vi bor i södra norrland, tror inte vi har särskilt sur jord (normal lerjord med mycket lövträn). Däremot har vi ganska mycket vatten i marken, så vi får nog dränera en del.

Behöver alltså hjälp med att förstå skillnaden mellan de varmgalvaniserade och förzinkade poolstommarna, och vad vi bör välja.

Tack!

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Varmgalvaniserad eller förzinkad poolstomme?
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2008, 22:44:47:47 »
Det är olika metoder för att göra en zinkbeläggning på stålplåten. zinken fungerar som korrosionsskydd.

Varmförzinking (varmgalvanisering) görs genom att en stålplåt doppas ner i ett 500-600grader varmt bad med zink, normalt blir det ca 75-80my tjockt lager. Detta är den vanligaste typen för utomhusbruk.

Att bara sig att den är förzinkad duger inte att veta, du bör få reda på med vilken metod också.

Det viktigaste är ju tjockleken på skiktet.

vilka pooler har ni tittat på? kanske kan vara lättare att svara frågan o skillnaderna mellan de då.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad scalla

SV: Varmgalvaniserad eller förzinkad poolstomme?
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2008, 21:21:34:34 »
Tack för infon so far.
Vi har tittat på poolkungen och miamipool, men även två billigare leverantörer nettopool och söderro gård.
De två billigare leverantörerna är faktiskt de som gett bäst intryck hittills, snabb respons på mail och mer utförliga svar på mina frågor om deras poolpaket. Dessutom mer specificerade offerter.

Jag undrar ju naturligtvis om det är så stor skillnad på kvalitet att det a) är värt pengarna och b) är värt den , än så länge, sämre servicen?

//Scalla

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Varmgalvaniserad eller förzinkad poolstomme?
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2008, 22:54:04:04 »
Pooler som byggs ihop av sektioner görs normalt av varmförzinkad plåt eller rostfri plåt. Dessa sektioner skruvas ihop.

Pooler som byggs ihop mha skenor o plåtvägg tex runda, åttaformiga o ovalapooler görs oftast av en varmförzink stålplåt (i många fall även zink+aluminum vilket även är bättre än varmförzinkad) som sedan plastbeläggs eller lackeras för att få ett bättre skydd o även se bättre ut eftersom många av dessa är ovanmarkspooler. En poolvägg bör ej göras av elförzinkad stålplåt då den är betydligt sämre ur korrosionssynpunkt än varmförzinkad, har inte sett att någon har det.

Oavsett vilken typ du väljer så kommer du att få ett bra korrosions skydd i din poolvägg. Många leverantörer lämnar nu runt 30 års garanti på stommen.

Poolvalet överlämnar jag till dig. Kontrollera o jämför vad som ingår i de olika paketen så kanske du lättare kan välja. Själva kostnaden av pool brukar bli det lilla jmf med allting runtomkring. Min pool kostad ca 25' o har nu gjort av med 80' (då har jag gjort nästan allt själv förutom grävning). Sök även runt lite på forumet på de olika poolerna så kanske du får lite mer info.

Lycka till O0

/ronson


Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan