Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Plywood  (läst 4830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grant

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Plywood
« skrivet: maj 31, 2008, 19:39:03:03 »
Plywood-skivorna i min 30 år gamla pool är har dålig hållfasthet, märkte jag när jag skulle byta liner. På några ställen håller de inte alls. Så jag tänkte helt enkelt skruva dit nya plywood-skivor ovanpå de gamla. Vilket typ av plywood ska man använda? Jag antar att den behöver vara impregnerad. Det blir ju kondens mellan skivan och duken. Marinplywood är väl overkill? Kan man köpa det på vanliga byggvaruhus? (Marken är bara sand och sten, som satt sig väl, så jag tror inte stommen behöver bytas.)
Nybliven ägare till markpool från 70-talet. 8*4*1.5m. Med solvärme.

Poolgiganten

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Plywood
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2008, 19:12:24:24 »
Vi hade en diskussion på detta forumet under en annan tråd ( vilken stomme ska jag välja?) om vilka stommar som verkligen höll måttet.
Hade varit skoj om dom som skrev där hade sett ditt inlägg.
Det är problem med trä i mark oavsett hur bra dränering man än har gjort, så är det bara.
Hade jag varit som dig och om jord/grus massorna inte trycker in plywood sidorna nu när du tömt den på vatten, så hade jag klätt den med plåt på insidan istället (galvad).
Du måste givetvis ha en bottenprofil samt en topp profil att kunna popnita fast plåten i (eller annat sätt att fästa den), har du inte det kan det bli svårt.
Efter det måste du givetvis täcka sidorna med en tjock duk typ den som man använder när man anlägger vägar (fiberduk) för att täcka ev skarvar / popnits huvud.
Så hade nog jag gjort om det fanns möjlighet men det finns kanske andra med ett bättre svar?
Mvh Stefan

Utloggad Grant

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Plywood
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2008, 00:20:18:18 »
Tack. Plywoodskivorna trycks inte in av jordtrycket. De håller hyfsat än så länge. I så fall, hur tjock behöver plåten vara, vad kostar det och var kan man köpa det? Det borde väl gå att skruva fast plåten i träreglarna, vilket är vad jag skulle göra med plywood. Någon som vet om det går bra att lägga plåt ovanpå trä utan problem?

Jag är i vilket fall som helst intresserad av vilken typ av plywood som behövs, och tips om priser och var man kan köpa. Om de nuvarande plywoodväggarna har hållit i över trettio år, så borde nya väggar hålla tillräckligt länge för mig.
Nybliven ägare till markpool från 70-talet. 8*4*1.5m. Med solvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Plywood
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2008, 11:49:43:43 »
Ring Folkpool, kanske kan du köpa skivor av dem till rätt pris?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Plywood
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2008, 13:45:14:14 »

Stefan.

App app app...

Vi talar ändå 30 år gammal plywood här.
Och som håller fortfarande...

Tycker inte du fått något som helst vatten på din kvarn där..
Tvärtom faktiskt.

 O0

Kör du plywood igen Mr Grant!
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Plywood
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2008, 15:17:31:31 »
Eone

App app app.....

Ok, eftersom att det finns många här med plywood konstruktion så får jag nog inte så mycket stöd kanske i den frågan.
Men i det långa loppet så vinner iaf en konstruktion som håller längre än 30 år, inte sant Eone?  ;)
Det är så jag resonerar iaf, men är man nöjd med att det bara ska hålla ett visst antal år och man sedan får ett problem så är det ju upp till var och en.
Annars kan man ju alltid fylla igen hålet, det finns ju den lösningen med  ;D
Jag är själv snickare och har byggt en hel del med tryckt virke, för det första så är det inte bra för miljön och för det andra så är det ju helt tokigt att gräva ner trä i marken (tänk efter).
Men så länge linern är fräsch är det ju ok för då håller ju vatten trycket emot jordtrycket, men jag skulle iaf inte vilja tömma min pool och mötas av en otrevlig överaskning med renovering av väggar som följd.
Jag vet dom som har plywood konstruktion som haft så stora rötskador efter 10-15 år (första linerbyte) så dom fått byta hela plywood konstruktionen.
Detta är inget roligt med tanke på att man oftast lagt lika mycket pengar på att göra en trevlig omgivning runt sin pool som på själva poolen.
30 år är nog en lyckoträff om man får en sådan pool att hålla så länge.
Den som lever får se  ;)
No hard feelings Eone, men App app app.....  <love>
Mvh Stefan


Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Plywood
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2008, 15:54:00:00 »

He-he-he.

Det är ok Stefan.. <love>
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag