Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Ventilationssystem  (lĂ€st 7126 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad peterno

Ventilationssystem
« skrivet: februari 03, 2006, 09:44:07:07 »
Hej, funderar pÄ att förnya ventilationssystemet i vÄrt poolrum. Vi har nu ett mekaniskt frÄnluftssystem och tilluften kommer in genom vanliga ventiler i vÀggen. Detta innebÀr att vi pumpar ut massa varm luft.

Har kollat lite pÄ Enervents ventilationsaggregat. Med ett sÄnt system borde man Ätervinna en del utav vÀrmen.

Vad anvÀnder ni för ventileringssystem? Vad rekommenderar ni?

Utloggad Anders_A

SV: Ventilationssystem
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2006, 18:55:31:31 »
Vi har en innomhuspool pÄ 6x3m 28grader vatten och rumstemp.
Vi har en CDP 35 för avfuktning, denna maskin tar in den fuktiga luften torkar den och
skickar ut den 3 grader varmare.
http://www.dantherm.dk/Default.asp?ID=553

Sen har vi en vanlig Luft - Luft vÀrmepump som ibland fÄr gÄ in nÀr inte vÀrmen frÄn poolen rÀcker till för rummet (detta Àr pÄ 50kvm). Poolen vÀrms av vÄr bergvÀrmepump.

För luftombyte har vi 4st vanliga passiva ventiler.

Utloggad Beppo

• Kunnig
  • Stad/land: Kvicksund
  • Antal inlĂ€gg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2006, 00:20:54:54 »
Hur mkt ström förbrukar cdp 35:an, och vad ligger din relativa luftfuktighet pÄ i rummet?

Viskan spa Lindö

Utloggad Anders_A

« Svar #3 skrivet: februari 09, 2006, 11:15:15:15 »
Fuktigheten ligger pÄ ca 55%, hur mycket ström den förbrukar vet jag Àrligt talat inte. Den tar ca 0.8kW nÀr den gÄr, men vilken drifttid den har per dygn har jag inte kollat upp.
NÀr vi badar och pooltÀcket Àr av sÄ gÄr den ganska ofta, men övrigt tid sÄ startar den bara nÄgra gÄnger per dygn.
Vi blev klara med poolbygget i mellandagarna jul - nyÄr 2005, och vi har inte trimmat in allt Ànnu, jagar för tillfÀlligt nÄgon typ av elmÀtare som jag kan montera pÄ matningsfaserna ut till poolrummet, nÀr detta Àr klart skall jag med större pressition kunna presentera vad vÄr pool drar i el.

TÀnkte oxÄ presentera lite bilder pÄ bygget(om jag bara kommer pÄ hur man kan bifoga dessa)

Utloggad Beppo

• Kunnig
  • Stad/land: Kvicksund
  • Antal inlĂ€gg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2006, 11:33:26:26 »
O,8 kw var inte mkt. Men i o fs ligger jag pÄ mellan 50-60% nÀr jag stÀllt min luftvÀrmepump att hÄlla ca 2 grader mer Àn pooltempen.
Vad kostar en sÄdan avfuktare förresten?
Viskan spa Lindö

Utloggad Fia

• DignitĂ€r
  • Stad/land: VĂ€rmland
  • Antal inlĂ€gg: 3121
  • Total likes: 4
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2006, 13:46:02:02 »
Hej Anders A.

Det Àr bÀsta för forumet om du kan lÀnka till en hemsida.

Om du inte har en hemsida att lÀnka bilderna till, sÄ kan du registrera ett konto pÄ www.photobucket.com. Det Àr gratis! HÀr kommer lÀnken som beskriver hur man gör.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=218.0

TÀnk pÄ att inte lÀgga in för mÄnga, vi mÄste spara plats sÄ vi fÄr se mÄnga olika pooler. Alla gillar vi bilder!! O0 :)
(Rickard ska framöver "snickra" ihop lite regler för oss, sÄ vi alla vet vad som gÀller)

Hoppas allt gÄr bra! Hör av dig annars.

Fia

Det finns en pool för alla trÀdgÄrdar och plÄnböcker, det gÀller bara att hitta rÀtt.

Utloggad Anders_A

« Svar #6 skrivet: februari 09, 2006, 13:53:30:30 »
Beppo - Priset pÄ manicken ligger pÄ ~25 000, exkl montering (enligt beskrivning sÄ behövs en behörig elektriker för installation) avfuktaren kan stÀllas mellan 40 - 100% relativ fuktighet och den avfuktar ca 30liter / dygn.

Fia - Tack, skall göra sÄ, dvs lÀnka till ett "hotell"

Utloggad Anders_A

« Svar #7 skrivet: februari 12, 2006, 02:17:11:11 »
Provar att lÀgga in en lÀnk till mina bilder pÄ bygget

http://www.tlmc.se/pool

Utloggad Fia

• DignitĂ€r
  • Stad/land: VĂ€rmland
  • Antal inlĂ€gg: 3121
  • Total likes: 4
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2006, 10:31:23:23 »
Hej Anders_A.
Gör gÀrna en ny trÄd med enbart din bildlÀnk, sÄ som vi andra har gjort ex. "VÄrt bygge", sÄ Àr den lÀttare att hitta. Det finns sÀkert mÄnga som gÄr i tankar att bygga inomhus pool och vill se hur det gÄr till. ;)
VÀldigt spÀnnande att fÄ följa ett inomhus bygge! O0
« Senast Ă€ndrad: februari 12, 2006, 10:41:54:54 av Fia »
Det finns en pool för alla trÀdgÄrdar och plÄnböcker, det gÀller bara att hitta rÀtt.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme