Jag kör bergvärme (pga. utrymmesskäl där det inte finns plats för jordslangmetrarna) och det viktiga i sådant projekt var att beräkna pooluttaget så man får borrat de extrametrarna som poolbelastningen tar.
I sådana fall skall det inte vara nga. problem med återhämtning av borrhål men visst, risken finns (har man fått lära sig nu efteråt...)

och det gäller att i förebyggande syfte hålla koll på köldbärarmediets IN-temperatur så den inte dyker till kritiskt läge med tanke på vinteruppvärmningen (också lärt mig i efterhand...)

Nu har du ju jordvärmeslingan ute och rejält med metrar till huskvadraterna som även bör täcka poolbehov om jag förstår det rätt så det är väl bara att gratulera - koppla förslagsvis på dig från det till poolstyrning och växlare och spara övriga investeringar - skulle det inte räcka så finns ju kompletteringsmöjligheten

Ser jag till Rickards 30 gradiga poolvatten från nu (mitten av maj) och framåt t.o.m. mitten av september så kommer jag jmf. trots dimensionerat bergvärmedjup och dimensionerad värmepanna inte upp i de graderna trots placering i Skåne - i nuläget ca. 23-24 med rådande uteväder men då går VP mer eller mindre konstant - det talar också för att du är rätt på det med ditt befintliga.
Fadern min har samma typ av värmepump som jag men med jordvärme som också värmer pool - han har aldrig haft några vinterproblem trots stor belastning sommartid.