CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Krångligt och dyrt koppla in poolen till bergvärmen?  (läst 2604 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ernst

Krångligt och dyrt koppla in poolen till bergvärmen?
« skrivet: maj 21, 2008, 15:14:50:50 »
Funderar på att köpa en Storpool från J & F, rund diameter 4,60 m. Jag vet inte hur varm en sådan blir i Stockholmsområdet så jag har funderingar på att koppla bergvärmen till poolen. Jag har förstått att man behöver en värmeväxlare och ev en Poolstyrning från IVT, för att få det att fungera. Min pool kommer att stå ca 17 meter från garaget där kopplingen till bergvärmen skall gå in. Var är det bäst att sätta alla grejor, i garaget eller brevid poolen, där jag skall bygga en friggebod? Garaget ligger lite lägre i förhållande till poolen. Mycket frågor är det nu innan grävningen sätter igång!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Krångligt och dyrt koppla in poolen till bergvärmen?
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2008, 22:08:46:46 »
Jag skulle lägga grejorna i garaget, om det ligger lägre än poolen så är det ju det bästa.
Pumpens placering är ju bäst om den hamnar under vatten nivån i poolen.
Mao fallhöjd till pumpen. :) Du slipper höra ljudet av pumpen o slipper också att ta in pumpen över vintern.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ernst

SV: Krångligt och dyrt koppla in poolen till bergvärmen?
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2008, 11:01:34:34 »
Tack för svaret Fia! Vad är det för sorts rör jag behöver dra mellan garaget och poolen om jag väljer att ställa allt där? Behöver det isoleras? Är det högt ljud från pumpen? Jag har en gillestuga intill garaget som kanske blir stört av pumpljud isåfall. Annars låter det ju precis som du säjer, enklare att ställa allt i garaget istället för i en oisolerad friggebod!

Utloggad Fia

SV: Krångligt och dyrt koppla in poolen till bergvärmen?
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2008, 00:00:18:18 »
Använd pemslang mellan garaget o pool, den är fryssäker. Om du har uppvärmning av vattnet  innan det går tillbaka till poolen så skulle jag isolera slangarna, finns speciell isolering för det.

Jag tror inte du hör pumpen genom hus o garagevägg, gillestugan ligger ju (?) under markplan.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5564
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Krångligt och dyrt koppla in poolen till bergvärmen?
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2008, 07:04:16:16 »
Jag är mer tveksam, vi har bara 7 + 15 meter slang i marken, men jag upplever att det ger förluster (har ej isolerat slangarna), nu kommer det ju iofs att bli förluster även om du sätter värmeväxlaren mm i närheten av poolen, men du slipper risken för alltför lågt flöde i cirkulationen p.g.a. långa slangar, du slipper också risken med vattenskada i garaget om nåt skulle springa läck.
Största nackdelen som jag ser det att sätta filter, växlare mm i garaget är det stora avståndet, sätter du den där - se till att ha 50 mm PEM-slang, inte mindre!
Största fördelarna är att du slipper frysrisk och buller samt att det är lättservat om nåt skulle hända. (Jämfört med att mecka i ett litet nedgrävt maskinrum)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag