Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: I-landsproblem...  (läst 2718 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SannaM

I-landsproblem...
« skrivet: maj 13, 2008, 10:22:13:13 »
inser jag att det är men...Det här med vinterplåtar är ju så FULT!!! Poolen kommer att ligga mer eller mindre mitt i synfältet från fönster o så, sommar som vinter och när poolen badas i ser det ju fint ut men... Inser ni hur sällan man ser bilder på tjusiga trädgårdar men poolskyddet på?? Det är ju trots allt så det kommer att vara större delen av tiden (sommar som vinter) Vi funderar lite på en kidneypool från Miamipool som skulle se hur snygg ut som helst i trädgården. Dessutom kan den pgaformen vara en storlek större...

Viktigast med poolskyddet är trots alltb att inget av 4 barn under 8 skall dratta i, inte heller vill jag fiska upp döda katter. Det betyder att skyddet måste användas DVS vara lätt att dra av o på.(=prio 1) Men sen... Vad är det för vits med att ha en snygg pool om skyddet som ligger på 90 % av tiden inte följer formen??? O sen vinterplåtar på det...

Nån som har en bra lösning?
Rektangulär pool utan trappa?

Sanna



Poolgiganten

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: I-landsproblem...
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2008, 11:32:42:42 »
Pooltak! Skyddar mot både ungar och katter! Temperaturhöjande och tar bara sekunder att rulla undan! Behövs inget annat vinterskydd! O0
Poolen syns även igenom när taket är på.
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad Jarlen

SV: I-landsproblem...
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2008, 13:27:57:57 »
inser jag att det är men...Det här med vinterplåtar är ju så FULT!!! Poolen kommer att ligga mer eller mindre mitt i synfältet från fönster o så, sommar som vinter och när poolen badas i ser det ju fint ut men... Inser ni hur sällan man ser bilder på tjusiga trädgårdar men poolskyddet på?? Det är ju trots allt så det kommer att vara större delen av tiden (sommar som vinter) Vi funderar lite på en kidneypool från Miamipool som skulle se hur snygg ut som helst i trädgården. Dessutom kan den pgaformen vara en storlek större...

Viktigast med poolskyddet är trots alltb att inget av 4 barn under 8 skall dratta i, inte heller vill jag fiska upp döda katter. Det betyder att skyddet måste användas DVS vara lätt att dra av o på.(=prio 1) Men sen... Vad är det för vits med att ha en snygg pool om skyddet som ligger på 90 % av tiden inte följer formen??? O sen vinterplåtar på det...

Nån som har en bra lösning?
Rektangulär pool utan trappa?

Sanna



Vi har under de 16 år vi har haft pool aldrig haft någon täckning på under sommaren, eftersom vi är av samma uppfattning som du. Poolen ligger 3,5 meter från fönstren (se vår profil bild) så det blir totalt själlöst med en täckt pool. Däremot så har vi ett staket kring poolterassen.

För vår del så tycks det  heller inte ha påverka uppvärmningen något nämnvärt. Helt utan uppvärmning så hade vi i lördags +25 gr.  och i söndags +25,5 . Nu på morgonen var temperaturen +23 gr. trots en kall natt (+ 1 gr.) Reningsverket går dessutom dygnet runt.

Så här har vi haft det i 16 år, så det är väl beprövat. Jag kan inte se att det har påverkat linern något nämnvärt heller. Jag bytte liner förra året och då var den inte ny når vi köpte kåken. Jag skulle tro att den redan då var 5-10 år gammal. Med andra ord var den mellan 21 och 26 år gammal. Möjligtvis, skulle man kunna få en något förhöjd avdunstning men det får man i så fall skriva på skönhetskontot. Beträffande katter så är det inget problem. Vi fick en herrelös katthona som fick två kullar ungar under bara några vårmånader. Flera av dem drattade i ett flertal gånger. Men de tog sig upp hur lätt som helst. De klättrade helt sonika upp på linern. Kanske inte så nyttigt för linern men det gick. Med vuxna katter är det inga problem dom drattar inte i dom använder poolen som sin vattenskål istället. Beträffande barn och djur så finns det en klar lagstiftning att följa för en obevakad pool. Antingen en inhägnad med 90 cm högt staket försett med låsbara grindar, eller poolöverdrag som kan bära en vuxen människas kroppsvikt.

 Under de första åren med pool så täckte vi inte poolen alls. Jag skottade upp snön mot linern för att skydda den mot UV-lus och mekaniska skador sedan åkte jag och lillgrabben skridskor på isen.
« Senast ändrad: maj 13, 2008, 13:36:40:40 av Jarlen »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag