Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har inget att tillföra diskussionen men vill ändå skicka en poolblöt kram till dig Poolbadaren! Det låter som ett dåligt skämt att råka ut för en sån här sak.Lider så med dig!
Hoppas det löser sig för dig!Hur gick det med Pahléns, fick du någon ersättning för den sönderrostade?
Hej Poolbadaren,Jag tror inte att kalciumhårdheten spelar så stor roll för metallkorrosion. Den är viktig för korrosion av gjutna pooler, och jag kan tänka mig att man i poolinstruktioner för "vattenbalans" gör det enkelt för sig och säger att det är viktigt för all korrosion. Och det är ju rätt eftersom pH är den viktigaste faktorn! Att låg kalciumhårdhet skulle orsaka så snabb korrosion som i ditt fall känns osannolikt. Det verkar ju som om de flesta poolägare inte bryr sig så mycket om kalciumhårdhet, och klarar sig bra utan problem. Håller man sig hyfsat inom rek. gränsvärden borde man i alla fall vara safe.Vill du ha bättre mätvärden så har jag ett tips här:http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3285.0Bundet klor torde inte påverka korrosionen, det har ju redan förverkat det mesta av sin oxidationsförmåga. Halten fritt klor som kan ge korrosion vet jag ej, men inom rek. gränsvärden borde vara safe. Du använder ju dessutom veckoklor och cyanursyran gör då att halten "aktivt klor" är väsentligt lägre än halten "fritt klor" som du mäter upp.Ett långskott på möjlig orsak:Kan det bli lite självcirkulation när pumpen står still, så att klorlösningen i klorinatorn kan ta sig baklänges till värmeväxlaren? En veckoklorpuck som löser upp sig ger MYCKET lågt pH och MYCKET hög klorhalt