Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förstärka PP-pool mot markrörelser  (läst 5153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad virkvarns

Förstärka PP-pool mot markrörelser
« skrivet: april 02, 2008, 21:28:11:11 »
I morgon kväll kommer vår PP-pool som har måtten 9*3,5. Jag har följt inläggen i detta forum en dryg månad och fått många tips. Innan jag ställer ned poolen i sin sandgrop är jag tacksam för lite mer specifik information.
Har någon egen erfarenhet av eller hört om andra som "förstärkt" poolens långsidor med en regel (balk) fäst i flänsarna. Ett sånt arrangemang ska enligt leverantören LQ minimera risken för inbuktningar pga sättningar i marken efter återfyllnad. Min förhoppning är att kunna återfylla med den uppgrävda sanden. Det är en helt stenfri sand. Jag har laddat med 13 ton stenmjöl om det behövs. Är det någon ide att blanda sand och stenmjöl?
Är även tacksam för synpunkter kring "montagedetaljer" av balken ovan.

/virkvarns

Poolgiganten

Utloggad virkvarns

SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #1 skrivet: april 03, 2008, 11:50:19:19 »
Hej å Hå! Svareb bara haglar in.......hallååååååå! <antman>

Utloggad erikola

SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #2 skrivet: april 03, 2008, 12:50:58:58 »
Hej hej
Är inte så hemma på pooler då min man bygger vår pp pool. Vi bor nere i Kämpinge och har endast återfyllt med sand. Man använder oftast inte stenmjöl till återfyllnad om man har sand. Vi har nu fyllt vår pool med vatten och har ej behövt regla upp långsidorna. Sedan kommer vi att lägga trädäck runt om som stöttar upp poolens långsidor(har för mig att det var så men jag får be min man att svara dig även:-). Ska be min man att lägga in bilderna på vårt poolbygge ikväll.
Den är ju vääääldigt jinglig om man säger så men har man bara gjort ett bra underarbete så bör det inte vara några problem. Vart bor ni?

Utloggad virkvarns

SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #3 skrivet: april 03, 2008, 23:21:25:25 »
Hej å tack för svar!

Vi bor 1 mil norr om Oskarshamn. När poolen kom ikväll t o m 30 min före utsatt tid slogs man av hur stor den var. Tillkallade medhjälpare började skruva på sig och tyckte att de kommer aldrig att orka lyfta ned den i gropen. Efter ett telefonsamtal och ytterligar tre medhjälpare kunde vi totalt 11 personer få poolen på plats. Lite el- och rördragning, några spadar sand och lite vatten så kan man väl bada! Man får lite "Ikea-känsla" när man ser alla delar som ska på plats. Får nog fundera lite till och förhoppningsvis få ytterligare tips här innan jag bestämmer hur återfyllnad ska göras. Den längsgående balken har jag skaffat så den blir nog monterad. Det kan väl knappast göra någon skada i alla fall.


Utloggad erikola

SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #4 skrivet: april 04, 2008, 10:05:36:36 »
Hej igen
Glömde påminna min man om att svara dig. Ett tips är att noga kolla "skruven" vid lampan när ni fyllt i vatten. Vi skruvade och skruvade men det läckte lite fortfarande. Vi fick dock en "slang" av något slag av LQ som skulle avhjälpa problemet och det har det gjort:-)
Vi har en 7 * 3,5 och det var inga problem att lyfta i den med lyftkran. 1200 kr kostade det och det var det värt:-)

Utloggad erikola

SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #5 skrivet: april 04, 2008, 10:10:47:47 »
För att förtydliga mig så är det muttern där man spänner sladden(på utsidan av poolen) som det var knas på.
Oskarshamn. Ja, vi fick ert pooltak av misstag först:-)

Utloggad Drogen

SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #6 skrivet: april 04, 2008, 22:26:50:50 »
Jisses, är det bara "locals" här  ;) Själv murar jag pool i Kristineberg, Oskarshamn. Får nog ta en sväng runt Virkvarn och snoka lite i helgen...  O0
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #7 skrivet: april 05, 2008, 10:46:00:00 »
Vi har också blivit med PP-pool sedan några veckor tillbaka. Vi hade sand och kommer att återfylla med den utan extraförstärkning som balkar mm. Vår pool är en meter kortare än eran. (Vi fick en ny skimmer av poolkillarna när de var på väg att leverera er pool, vi bor i Timmernabben).
Det finns massor med olika råd om hur man ska gräva ner poolen. En del tycker att man ska gjuta en betongplatta att sätta poolen på, andra att det räcker med makadam och därefter padda och vattna med stenmjöl (vilket jag inte tycker att man behöver om man har sandjord), man kan även lägga en fiberduk i botten för att ytterligare minimera sättningar enligt andra.
Det gäller även att tänka på dräneringen, vilket inte vi behövde heller.
Det blev inget dirket svar på din fråga om balken, men montagedetaljer måste ju Lars på Livingquality kunna hjälpa dig att svara på?
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Förstärka PP-pool mot markrörelser
« Svar #8 skrivet: april 05, 2008, 23:04:01:01 »
Stenmjöl borde vara bättre än sand att återfylla med, en blandning kanske är det optimala.
Jag är absolut ingen expert, men det jag sett av stenmjöl har gett mig en kvalitetskänsla som är oslagbar, har du stenmjöl, använd det!

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag