VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Då börjas det..  (läst 50106 gånger)

0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad matz

SV: Då börjas det..
« Svar #50 skrivet: april 29, 2008, 19:09:49:49 »
det skulle vara vit liner "long protect" med isvetasd bård i runt överkanten "ocean blue" samma som borden runt pooldekalen,men det var ingen bord..dom skickar en ny liner inom en vecka
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Poolgiganten

Utloggad Mette

SV: Då börjas det..
« Svar #51 skrivet: april 29, 2008, 21:50:36:36 »
Hej Mats!
Du har verkligen haft otur, men det blir nog snyggt med vit liner -bård -pooldekal.
Jag har själv funderat på samma pooldekal som du köpt, har folkpools standardliner medelhavsblå, var har du köpt din pooldekal? (den länken jag sparat för köpet svarar bara "error" när jag ska försöker gå in).
Mvh Mette
 

Utloggad Fia

SV: Då börjas det..
« Svar #52 skrivet: april 29, 2008, 22:12:14:14 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ingvar

SV: Då börjas det..
« Svar #53 skrivet: april 29, 2008, 22:21:10:10 »
Hej Mats,

Vet du något om skillnaden mellan "long protect" liner vs den "vanliga", utöver det som står i Folkpools poolkatalog? Har du varit och kännt på respektive kvalité och märkt någon tydlig skillnad?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad matz

SV: Då börjas det..
« Svar #54 skrivet: april 30, 2008, 06:48:41:41 »
enl.folkpool :
• Den är tåligare mot missfärgningar
• UV-skyddet är dubbelt så bra som på en traditionell liner
• Ökat motstånd mot blekning
• Tåligare mot mikroorganismer som får svårt att fästa på ytan.
• Reptålighet, dubbelt så tålig mot repor enl. Taber test.
• Lättare att hålla vattenlinjen rent.
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad marcus

SV: Då börjas det..
« Svar #55 skrivet: april 30, 2008, 12:10:16:16 »
Hej,

Jag har beställt en Folkpool classic 8x4 med romersk trappa (inkl. värmepump) och funderar nu över isolering.

Jag har fått flera råd.
1. Isolera inte, det lönar sig inte.
2. Isolera botten det gör att uppstarten på våren går mkt snabbare.
3. Isolera sidorna det lönar sig mest, att isolera botten ger ofta problem dels med att skarvarna kan komma att synas eller så kan grundvattnet lyfta upp någon skiva och skapa problem. Folkpool har tydligen haft vissa problem med pooler där man har bottenisolerat. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag skulle helst vilja isolera både sida och botten, sidorna är ju inga problem om man använder pordrän 19 som folkpool rekommenderar men botten..

Matz, vilken skiva har du använt till botten?  Jag funderar på att använda Jackofoam 500

/Marcus

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Då börjas det..
« Svar #56 skrivet: april 30, 2008, 18:26:53:53 »
1. Ett råd som man ofta hör från de som säljer pooler. De vill inte att det skall kännas för dyrt att investera - så de försöker intala dig att du inte behöver isolera.
2. Att isolera botten ger den minsta besparingen, men ändå anser jag att det kan vara värt mödan och kostaderna. (om det bara funnes en oberoende test av vilken besparing man kan göra genom att isolera!)
Skall du isolera botten skulle jag rekommendera antingen gjuten platta, eller hårt packat stenmjöl som underlag, sedan isolering, och sedan ännu ett lager av packat stenmjöl.
Att ha skivorna direkt under linern är ett risktagande, de flesta har dock sett skarvarna, i alla fall bland de jag talat med personligen.
3. Sidorna är enkla att isolera, och jag anser definitivt att man bör göra det, speciellt om man slarvar lite med fyllnadsmassorna runt poolen. (inte använder singel)

/rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad matz

Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Då börjas det..
« Svar #58 skrivet: maj 02, 2008, 06:33:26:26 »
Hej Matz

Jag håller med Rickard men vill tillägga lite när det gäller botten isolering utan gjuten platta. Tänk till här, finns det risk att grundvatten kommer upp över denna nivå så finna det risk att frigoliten lyfter. Det har hänt mej i förra huset där jag inte byggde poolen själv. Jag vet inte hur vanligt det är men bevisligen kan det hända.
I mitt fall isolerade jag inte botten men sidorna.

MVH/Mats Tyresö
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad matz

SV: Då börjas det..
« Svar #59 skrivet: maj 14, 2008, 14:51:17:17 »
nu har jag fått upp linern och fyllt på lite vatten..men kom på att jag glömt packningar o.d. vid lampa och inlopp..ta ned liner vid dessa anslutningar igen  :-X
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag