Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: renovera pool inomhus  (lĂ€st 11661 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad singe

renovera pool inomhus
« skrivet: augusti 31, 2007, 16:47:27:27 »
Hej !

Jag har köpt ett hus med inomhuspool, byggt -74. Den Àr byggd i cement, med nÄgon typ av spontade plastpaneler som ytskikt. Detta var ej vattentÀtt, utan edast för utseendets skull. polen anvÀndes tills för 1 mÄnad, dÄ förra Àgaren började ta bort detta ytskikt för att frÀscha upp poolen innan försÀljning. Nu till min frÄgorna: skall man lÀgga i en liner istÀllet för plasten, eller Àr det bÀttre att kakla ? skall det i sÄ fall vara speciellt kakel ? fix, fog m.m har jag förstÄtt att det Àr special för pooler. vad kostar det att kakla per m2 ? tÀnker dÄ endast pÄ materialet. nÄgot annat att tÀnka pÄ vid liner respektive kakel ?

m.v.h. Lars-inge

Utloggad Pea

SV: renovera pool inomhus
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2007, 18:20:37:37 »
om betongen Àr fin utan sprickor sÄ visar ju det pÄ att den Àr bra byggd, dÄ kan du absolut kakla. men det Àr ju bra mycket dyrare, vad det kostar beror ju pÄ vilket kakel du vÀljer, kom ihÄg att sjÀlva kaklet bara Àr halva kostnaden, fix m.m. kostar i regel lika mycket, sen ska det utföras av nÄgon som kan. men det finns ju riktigt snygga liner och det blir betydligt billigare och enklare. en liner av hög kvalitet i en inomhuspool som inte utsÀtts för tuffa vintrar m.m. hÄller nog vÀldigt lÀnge. personligen hade jag satsat pÄ liner. fast Àr det murad trappa? dÄ kostar ju Àven liner en bra slant, Àr det bara vanlig stege och fyrkantig pool sÄ kan du köpa en fÀrdig frÄn fabrik.
« Senast Ă€ndrad: augusti 31, 2007, 18:25:00:00 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare frÄn Poolmans.
Pool nr2: EgenhÀndigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
vÀrmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

• DignitĂ€r
  • Stad/land: VĂ€rmland
  • Antal inlĂ€gg: 3121
  • Total likes: 4
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2007, 19:26:13:13 »
Om du vÀljer liner sÄ har det hÀr företaget mÄnga olika liners att vÀlja pÄ.
"Utbud" - "Tillbehör" - "Liners"

http://www.europools.se/
Det finns en pool för alla trÀdgÄrdar och plÄnböcker, det gÀller bara att hitta rÀtt.

Utloggad singe

« Svar #3 skrivet: september 01, 2007, 08:02:44:44 »
Tack för svaren !

Är vĂ€l mest inne pĂ„ liner. Poolen har ingen trappa utan raka sidor hela vĂ€gen runt. den Ă€r dock avfasad i ena hörnet, sĂ„ det Ă€r inga standardmĂ„tt.  BestĂ€ller man en efter ritning dĂ„ eller och fĂ„r en fĂ€rdigsvetsad ? lĂ„ter som att det genast blir dyrare...! FrĂ„gan Ă€r ju ocksĂ„ vilken fĂ€rg. har sett att det finns bĂ„de enfĂ€rgad blĂ„ och mosikfĂ€rgad. Finns Ă€ven nĂ„gon som kallas "carrera" men har inte hittat varken bild eller sĂ€ljare pĂ„ nĂ„gon sĂ„dan nĂ„gonstans. Tar man upp hĂ„l sjĂ€lv för inlopp, utlopp, lampor m.m ? svĂ„rt att fĂ„ tĂ€tt ?

/Lars-inge

Utloggad Housedad

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlĂ€gg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 01, 2007, 08:36:41:41 »
Hej,

Skulle tro att det lÀmpligaste Àr en liner som Àr skuren och svetsad pÄ plats. Det finns flera att vÀlja pÄ,
ett par av byggena som finns i forumet har svetsad 1,5 mm liner. Och hÀr finns ocksÄ rekomnderade proffs
som gör det Ät dig, t.ex Happydiggers bygge. Om du vÀnder dig till en poolfirma kan de mÀta upp och bstÀlla en liner Ät dig, det blir billigare
men dÄ blir materialet ocksÄ tunnare, Ä andra sidan kanske det rÀcker lÀnge inomhus. Jag skulle under inga omstÀndigheter
ge mig pÄ att mÀta och bestÀlla sjÀlv, den risk som finns för fel vill man gÀrna att nÄgon annan skall ta ansvar för.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool frÄn AquaGripp, roman end trappa 3m mitt pÄ lÄngsidan. UppvÀrmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Janne

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlĂ€gg: 919
  • Total likes: 2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 01, 2007, 11:01:35:35 »
Hej,

Jag sÀger, fÄ dit nÄgon som svetsar pÄ plats.
Om du skall bestĂ€lla en fĂ€rdig linern som mĂ„ste ju alla yter "vĂ€gg/botten" vara  raka.
Annars blir det veck pÄ linern, det har jag haft pÄ min förra och det retar man sej mycket pÄ.
Förutom det sÄ Àr pÄplats svetsad tjockare, vÄr Àr 1,5 mm.

Kolla vĂ„ran hemsida för mosaikliner.  ::)

//Janne
Första poolen: Åttaformad plĂ„tpool, solvĂ€rme och saltgenerator.
Andra poolen: RektangulÀr murad med lecablock, poolvÀrmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad poolsvetsar-johan

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 12
    • Visa profil
    • www.byggpool.nu
« Svar #6 skrivet: september 01, 2007, 11:18:11:11 »
Hej!!

Nej...det ingĂ„r i liner-svetsjobbet att fixa tĂ€tt för lampor,inlopp,utlopp,bredavlopp mm....men sen fĂ„r man kolla OM dessa olika detaljer Ă€r sk "liner-anpassade"...eller om man fĂ„r tillverka "kransar" för dessa Ă€ndamĂ„l...olika frĂ„n pool till pool!! Med ett liner-svetsjobb sĂ„ ingĂ„r det i priset per m2 att fĂ„ den sk "fix-fĂ€rdig" för att slĂ€nga i vattenslangen och börja fylla pĂ„ vatten!  O0

Mvh

Johan

Utloggad singe

« Svar #7 skrivet: september 01, 2007, 19:35:59:59 »
Ok, kÀnns som att det blir liner, svetsad pÄ plats kÀnns ju bÀst sÄ man inte fÄr nÄgot halvdant. Poolen finns i Göteborg/Askim, nÄgon som har tips pÄ nÄgon firma i nÀrheten som kan detta, gÀrna ett m2 pris om nÄgon vet ? Hittade förresten carrara mönstret pÄ sidan som jag fick tips pÄ tidigare, ett oregelbundet mosaikmönster. SÄg ju bra ut, lite roligare Àn blÄtt och regelbundet mosaikmönster.

/Lars-inge

Utloggad gurkan123

• Nybörjare
  • *
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 02, 2007, 10:49:18:18 »
Hejsan,
Liner eller kakel...det Àr en knepig frÄga egentligen.
Har utomhuspool med liner och dÀr blir det ofta veck lite hÀr och dÀr förmodligen för att marken vibrerar och sÀtter sig.
HÄller nu pÄ sedan ett Är tillbaka med ett "tokbygge" innomhus.....bygger en pool som blir kaklad helt och hÄllet.
SjÀlvklart Àr liner enklast och billigast, men jag beslutade mej för helkaklat för att slippa vecken.
Dyrare, jaa det blir det, och mycket puligare. Detta bygge började med en grop invid sjÀlva husgrunden och jag hÄller nu pÄ med sjÀlva kaklingen...ca 200 m2 kakel som ska pÄ plats, och om jag visste innan vilket jobb som ligger bakom, kanske jag skulle valt liner.
Mvh Göran

Utloggad poolsvetsar-johan

• Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
    • Visa profil
    • www.byggpool.nu
« Svar #9 skrivet: september 02, 2007, 11:00:11:11 »
Hej

Om du fĂ„r vĂ€ck lite hĂ€r & dĂ€r sĂ„ mĂ„ste du ha "tunn" liner.....för med 1,5mm armerad liner sĂ„ kommer inte nĂ„gra veck fram nĂ€r vĂ€l duken ligger pĂ„ plats & vattentrycket gjort sitt....sĂ„vida det inte blir jordbĂ€vning!!  :D

Mvh
Johan

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme