Hej!
Jag tänkte gjuta platta etc. innan vintern för en 10x4m "living pool", kommer styra rätt mycket själv som en delad entreprenad. Min poolteknikleverantör har en väldigt pragmatisk och bra inställning, medan byggaren och Beijer Bygg verkar ta i lite onödigt med material etc. - så jag tänkte höra om forumets samlade vishet.
Poolteknikleverantören/jag tycker följande fungerar (nerifrån och upp):
1. 15cm packad makadam
2. 15cm EPS100 cellplast (100+50mm lagt om lott), förutom i kanterna (under vägg) där det bara blir 10cm
3. Armeringsnät i hela ytan (2x6150)
4a. Armeringsstål 12mm nedhängande någon cm under i kanterna (under vägg)
4b. Uppstickande/bockade armeringsstål 12mm upp i varje skalblock
5. 12-15cm vibbfri betong i en gjutning, förutom i kanterna (undervägg) där det blir 5cm extra i tjocklek (pga. den tunnare cellplasten)
6. Sedan mura väggar i limmade skalblock - you get the rest (urtag för lampor, anslutningar m.m. såklart).
Byggaren har fått en offert på material från Beijer som är DUBBEL så dyr som för det första, bl.a. vad avser materialpriserna som sådana men även att de vill lägga med kantblock (motsvarande ungefär lägre L-stöd runt hela) istället för att forma med plywood.
Håller ni med om att mitt och poolleverantörens konstruktion bör räcka finfint? Har även diskuterat kort med en konstruktör, som inte såg något behov av kantblocken.
/X