Hej,
Jag gjöt i höstas av liten pool om 3*3*1.5 meter. I fredags gjöt jag en bänk med ca 18 cm tjock betong på cellplast.
Tanken är att måla detta med rust oleum som flera andra på forumet verkar ha positiva erfarenheter av. I databladet för färgen står det att fukthalten inte får överskrida 6%. När jag frågar betongstationen så har de ingen aning, och kan bara göra beräkningar mot RF.
Jag har haft en bra dialog med färgleverantören om detta och de tycker att jag bör kunna måla i slutet av juli med relativt liten risk. Jag tycker det låter tidigt med tanke på torktider när man bygger hus med badrum. Som testmetod rekommenderar de plastfoliemetoden. Vidare hävdar de att konsekvenserna av att måla för tidigt är ganska hanterbara. Det kan uppstå blåsbildning som främst är ett estetiskt problem. Om så sker rekommenderar dom att man väntar något år, slipar av och målar ett varv till. Det låter ju kanske lite för lindrigt för att vara sant.
Jag skulle förstås gärna måla i slutet av juli som leverantören föreslår. Dels för att ungarna vill bada och dels för att jag skulle vilja komma vidare med en del markarbeten under sensommaren och hösten, som jag helst vill vänta med tills poolen är igång och testad.
Samtidigt vill man naturligtvis inte dra på sig en massa huvudvärk och extra arbete. Om det nu är en rimlig uppskattning av torktiden jag fått så bör det bara vara bänken som är i riskzonen. Och om konsekvenserna av att chansa lite och misslyckats inte är värre än de leverantören beskriver kan det vara värt det.
Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap som kan vara till hjälp här?