Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Rickard,Tror ingen tänker att en mindre pump ger högre flöde här?Men tänker så här?För stor pump som levererar för högt tryck och förstrypningen för stor? Blir ett motflöde då?Även mottryck?En enkel formel som beskriver tryckförlust i raka rör. Används av de som dimensionerar vårt vattenledningsnät?En mer praktisk formel för att beräkna tryckförluster av Colebrook hf = m*L*q2 hf = tryckförlust (friktion och energiförlust) (mvp) L = ledningslängd (m) q = flöde m3 /s m =förlustfaktor enligt tabell 4.5 (v=0,5-3m/s), T=5-20grader).Sällan vetenskap och forskning är det som sprids via forum? Mycket låg forskning på pool och spa. Finns mycket lite här. Vattenrening spiller över till leveranantörer här? Funkar inte lika i en pool eller ett spa med dessa kemikalier eller metoder.Sen är det alltid upp till bevis för den som påstår något som inte är normen. Sen kan de som inte tycker lika också komma med fakta som bekräftar att de har rätt.Vi vill undvika killgissningar för att undvika att människor kanske gör fel?Rickard, jag kan ha fel? Ibland så hoppas jag det? Även nu.Men som du säger att ge fel information? Den som vill anföra det får allt komma med bevisning som indikerar att det bygger på fakta.Inget vi sagt så här långt bygger på fakta? Vad är rätt och vad är fel? Du får gärna börja här? Bevisa fakta?Bra med såna här diskussioner tycker jag. Leder förhoppningsvis rätt här?Med vänlig hälsningRoger